Hudobný život

Josef Beneš: The Complete String Quartets

Renáta Kočišová
Renáta Kočišová
1. november 2023
Hudobný život

Josef Beneš

The Complete String Quartets

Martinů Quartet

Supraphon 2022


Pôvabne znejúce kompletné sláčikové kvartetá, zo súčasného uhla pohľadu nie príliš známeho česko-rakúskeho huslistu, skladateľa a dirigenta Josefa Beneša (1795–1873), odrážajú umelecké cítenie spoločnosti v období biedermeieru. V čase doznievania ducha viedenského klasicizmu, ktorého koncept hudobných foriem je Benešom zachovaný, a prieniku nového obsahového cítenia v znamení romantických predstáv a nových harmonických výplní.


Kvartetá sú dielom aktívneho hudobníka a pedagóga pohybujúceho sa v reprezentatívnej sociálnej vrstve, ktorej ako skladateľ predkladal len dôkladne vypracované a praxou overené opusy. J. Beneš (alebo Benesch) mal na svoju dobu veľmi kvalitné hudobné vzdelanie – v mladších rokoch študoval u husľového virtuóza Martina Schlesingera (riaditeľa prešporského Grassalkovičovho orchestra) a podnikol aj cestu do Talianska, kde sa zoznámil s učiteľom Alessandrom Rollom a jeho žiakmi – Niccolòm Paganinim a učiteľovým synom Antoniom Rollom). Tieto stretnutia boli pre Benešovu virtuóznu kariéru a husľovú tvorbu iste nenahraditeľné. Úspešne sa uplatnil vo viedenských dvorných spoločnostiach, kde potvrdzoval svoje husľové virtuózne umenie a v rámci operných vystúpení si jeho interpretačné majstrovstvo vypočuli aj v Prešporku, Badene či vo Viedni. Až do vysokého veku zastával miesta koncertných majstrov operných orchestrov, no napriek tomu sa mu ušiel osud menej známej osobnosti.


Dve Benešove Sláčikové kvartetá, č. 1 G durč. 2 F dur sú na CD radené opačne, ale z pochopiteľných dôvodov: z tieňa vystupujúci Josef Beneš sa umelecky ukázal najmä v 4.časti (Allegro) 1. kvarteta G dur. Finálna časť je umelecky hodnotná, ustupuje od komplikovanosti sadzby, „príliš veľa nôt“ nahrádza melodickou krásou, rytmickým temperamentom a umeleckou adresnosťou. 


Rošádu by sme mohli nájsť aj v Benešovom cyklickom chápaní sonátového cyklu, kde pomalá časť (Poco adagio) je na treťom mieste a tanečná časť (Scherzo) je ako druhá časť cyklu. Aby toho nebolo málo, husľovú rošádu realizovali aj samotní členovia Kvarteta Martinů, keď si Adéla Štajnochrová zahrala part 1. huslí v F durovom kvartete a Lubomír Havlák si zahral prvé husle v G durovom. Sláčikové obsadenie na nahrávke tvoria ďalej Zbyněk Paďourek (viola) a Jitka Vlašánková (violončelo). Pôvodne Havlákovo kvarteto, neskôr Kvarteto Martinů, pôsobí od r. 1976 a jeho interpretácia je ukážkou súhry technickej, umeleckej, ľudskej aj rodovej (mäkší zvuk striedajú tvrdšie nasadenia); z kvarteta sála harmónia vo vyváženosti hlasov a umeleckých výpovedí.


„Znovuobjavením“ Benešovej komornej hudby aj dramaturgickým odhalením kvartetovej literatúry (po Vranického a Škroupových edíciách) dávajú členovia Kvarteta Martinů svetu na známosť (booklet v anglickom, nemeckom, francúzskom a českom jazyku), že romantický repertoár pre sláčikové kvarteto bývalej monarchie je naozaj rozsiahly a ukrýva aj opusy pôvodom českých hudobníkov a pedagógov, ktoré sa oplatí mať v repertoári.