Hudobný život

Jeffrey Arlo Brown: The Life and Music of Gérard Grisey

Adrián Demoč
Adrián Demoč
11. september 2025
Hudobný život

Jeffrey Arlo Brown

The Life and Music of Gérard Grisey

University of Rochester Press, 2025


The Life and Music of Gérard Grisey s podtitulom Delirium and Form je prvou biografiou francúzskeho skladate¾a Gérarda Griseyho (1946–1998), popredného predstavite¾a estetického prúdu známeho ako spektralizmus, hoci sám Grisey tento termín neuznával a považoval ho za nevhodný.

 

Kniha Jeffreyho Arla Browna obsahuje 15 kapitol s poetickými názvami, vymedzujúcich umelecké a životné míľniky autora, napr. Absolute Love či Seduced by the Star. Autor sleduje umelcovu cestu od detstva v skromných pomeroch v rodnom Belforte cez prvé skladby komponované pre akordeón až po predčasnú smrť zrelého autora. Detailne opisuje Griseyho ranú fascináciu katolicizmom a postupný prechod k širšiemu mysticizmu, štúdium u Henriho Dutilleuxa a Oliviera Messiaena. Brown približuje aj Griseyho krátkodobé vyučovanie na Kalifornskej univerzite v Berkeley a neskôr na Parížskom konzervatóriu i jeho predčasnú smrť vo veku 52 rokov, krátko po dokončení majstrovského diela s   obsahom rozjímania o smrti Quatre chants pour franchir le seuil (Štyri piesne pri prekročení prahu) , ktoré sa nakoniec stalo skladateľovým rekviem. 


Autor čitateľovi predstavuje Griseyho ako komplexnú osobnosť, skladateľa-perfekcionistu, pracujúceho pomalým tempom a posadnutého svojou prácou, ktorú uprednostňoval pred všetkým ostatným. Nevyhýba sa problematickým a intímnym témam, ako nevera či Griseyho ponímanie sexuality, úvahy nad pocitom nedocenenia, finančné záležitosti týkajúce sa objednaných skladieb a ď.


Brown čerpá z archívneho výskumu (Griseyho rukopisy, skice a denníky sa dnes nachádzajú v nadácii Paula Sachera), dôležitým prameňom pri tvorbe knihy boli aj rozhovory s viac než päťdesiatimi najbližšími Griseyho kolegami a priateľmi, synom či životnými partnerkami. Životopisec často nachádza zaujímavé paralely a vzťahy medzi skladateľovými obľúbenými knihami (Grisey bol vášnivým čitateľom) a jeho dielom. Vplývali naňho filozofické myšlienky Simone Weilovej, Pierra Teilharda de Chardin, Gillesa Deleuza, Abrahama Molesa, Carlosa Castanedu a ď. Menší priestor venuje autor celkovému kontextu a hudbe, ktorá tvorbu spektralistov ovplyvnila (Boulez, Stokchausen, Xenakis...). Nulový priestor dostali podoby spektralizmu v Rumunsku či USA.


Na môj vkus je autorovo zameranie sa na Griseyho sexualitu a hypotézy z nej vychádzajúce príliš osobné a miestami až pritiahnuté za vlasy. Najodvážnejšie tvrdenia sú asi v nasledovnej stati: „Detry (jedna z dlhoročných Griseyho partneriek) si spomína, že dostala list, v ktorom skladateľ opisoval svoje sadistické fantázie týkajúce sa ich erotického života. Odmietla ho a nakoniec spálila. Tento záujem však svedčí o Griseyho spojení sexuality s násilím a smrťou, ako aj o jeho poznámkach o násilnom potenciáli hudby. V prednáške „Tempus ex Machina“ v Darmstadte písal skladateľ o tom, ako do nás hudba preniká, či chceme, alebo nie. Zdá sa, že niektorí skladatelia spektrálnej alebo príbuznej hudby mali spoločný záujem o sexuálne praktiky, ktoré sa dajú spoločne označiť pojmami ako bondáž, disciplína/dominancia, sadizmus a masochizmus. Griseyho priateľ Claude Vivier aj rakúsky mikrotonálny skladateľ Georg Friedrich Haas hovorili o týchto praktikách v súvislosti so svojou hudbou. Podobne ako hudba, aj sex môže čerpať silu zo vzájomného pôsobenia rozkoše a bolesti, násilia a nežnosti.


Odhliadnuc od tohto aspektu, je však text pútavo napísaný a prináša veľa zaujímavostí. Mimoriadne vydarené sú kapitoly o ťažkostiach, ktoré sprevádzali uvedenie Griseyho hudby a   jeho francúzskych súpútnikov na kurzoch v Darmstadte, či opis práce na interdisciplinárnom diele Le noir de l’étoile, kde si Brown všíma istý estetický rozkol medzi Griseyho zameraním sa na čisto akustickú realitu zvuku („Sme hudobníci a naším vzorom je zvuk, nie literatúra, zvuk, nie matematika, zvuk, nie divadlo, výtvarné umenie, kvantová fyzika, geológia, astrológia alebo akupunktúra.“) a   touto rozsiahlou kompozíciou, v ktorej „mapuje“ tzv. pulzary (rotujúce neutrónové hviezdy). 


Veľmi zaujímavé sú aj detaily o Griseyho spôsobe výučby, podobnej Messianovmu „postmodernému“ prístupu, kde sa analyzovala hudba rôznych kultúr a historických období. Prekvapivo pre slovenského a českého čitateľa môže pôsobiť Griseyho fascinácia hudbou Janáčka a dôležitosť, ktorú zohral pri Griseyho snahe posunúť sa smerom od kontinuálneho ponímania „zvukovej plazmy“ k členitejšej koncepcii, najmä v oblasti rytmu a času. Hoci sa kniha, zrejme kvôli snahe o   čitateľnosť, vyhýba schematickým rozborom skladieb, slovným opisom Grisyeho diel sa darí zachytiť najpodstatnejšie prvky a esenciu jednotlivých kompozícií. Poučná je napríklad genéza vzniku diela Quatre chants pour franchir le seuil či opis organizačných ťažkostí sprevádzajúcich vznik cyklu Vortex Temporum.


Mimochodom, Griseyho dospievanie, fascináciu katolicizmom a prvé kroky opisuje aj nedávno vydaná kniha Liama Cagneyho Gérard Grisey and Spectral Music: Composition in the Information Age z   r. 2024, no tá sa zaoberá vývinom jeho myslenia len po skladbu Périodes. S   touto knihou zdieľa Brown aj istý psychoanalytický prístup hľadajúci spojenia medzi spirituálnymi témami (typickými pre mnohých začínajúcich umelcov v období dospievania) a zrelou umeleckou tvorbou. Kultúrny a historický kontext je skôr námetom Cagneyho knihy.


Je istým paradoxom, že v krátkom časovom odstupe vychádzajú hneď dve knihy, ktoré spracúvajú život a dielo Gérarda Griseyho. Tým, ktorí ovládajú francúzštinu a zaujíma ich viac technicko-kompozičný aspekt skladateľovej tvorby, odporúčam skôr iné dva tituly: Écrits, obsahujúcu zozbierané texty samotného Griseyho (zostavovateľom je Guy Lelong) a najmä knihu Jérôma Bailleta z r. 2000 Gérard Grisey, Fondements d’une écriture, ktorej anglický (alebo nebodaj slovenský?) preklad by bol určite vítaným obohatením literatúry o spektralizme a hudbe 20. storočia. 


(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 07-08/2025.)