Hudobný život

Iva Bittová, Konvergencie Ensemble

Andrea Serečinová
Andrea Serečinová
15. október 2024

Po večere na počesť Mariána Vargu bol tohto roku azda najkonvergenčnejší koncert o deň neskôr, s Ivou Bittovou v hlavnej úlohe a dielom Frankenstein!! od rakúskeho skladateľa HK Grubera (1943), dielo etablované na zahraničných scénach, tentoraz uvedené v slovenskej premiére.


Hudobný život
Iva Bittová, Konvergencie Ensemble, festival Konvergencie 2024. Foto: Peter Drežík

Frankenstein!! s podtitulom „Pandemónium pre šansoniéra a komorný ansámbel na detské verše H. C. Artmana“ je zaujímavým koncertno-divadelným kusom, ktorý dobre funguje na pódiách naprieč žánrami – kombinujúc reč komponovanej hudby 20. storočia s prvkami jazzu, šansónu, kabaretu či ponášok na filmovú hudbu. Ústrednou postavou je spevák (speváčka), ktorý diváka sprevádza – prostredníctvom bizarných, zdanlivo naivných poetických textov – panoptikom rôznych literárnych a popkultúrnych postáv. Dracula, James Bond, Superman či Frankenstein ožívajú v surrealistických, nonsensových veršoch, ktorými vraj H. C. Artman mieril k širšej spoločenskej kritike. Otázka je, do akej miery mohlo slovenské publikum bez bližšieho návodu pochopiť tieto konotácie diela, s ktorým nemalo doteraz žiaden kontakt. Žiaľ, ani programový bulletin nebol v tomto prípade dostatočne nápomocný a natískala sa otázka, prečo festival nepomohol divákovi napríklad videoprojekciou, ktorá sa vyslovene do takého projektu ponúkala (rozpočet na to podujatie tohto typu iste má).


Výkon Ivy Bittovej však postupne zmazal všetky chmáry v hlave. Publikum v bratislavskej rozhlasovej sále uchvátila už v improvizačnom úvode večera (s Jozefom Luptákom, Branislavom Dugovičom a Borisom Lenkom) a vo Frankensteinovi!! pôsobila doslova, ako by skladba bola písaná práve pre ňu. Technicky dokonale pripravená na členitý vokálny part skombinovala azda všetky svoje spevácke polohy, parlando, možnosti hlasovej zvukomaľby i hereckého prejavu. Bittovej prejav dokonale oživoval komiksových hrdinov a ironizoval riekankovosť „detskej“ poézie s prvkami hororu. Skladba zaznela vo výbornom českom preklade, skvele využívajúcom subštandardné prvky jazyka spodiny a dialekt. Divadelnosť hudobnej partitúry podčiarkovala aj inštrumentácia s rôznymi detskými nástrojmi a predmetmi vyludzujúcimi konkrétne zvuky, zapájajúc hudobníkov, hrajúcich na bežných nástrojoch. Bittová využila svoju dvojdomosť a spev kombinovala s hrou na husliach.


Hudobný život
Iva Bittová, Boris Lenko, Jozef Lupták, Konvergencie 2024. Foto: Peter drežík

Na výbornom výslednom dojme sa podpísala aj mimoriadne kvalitná zostava ansámblu pod vedením Mariána Lejavu, v ktorom sa blysli špičkoví hráči ako klaviristka Nora Skuta, trubkár Stanislav Masaryk, kontrabasista Robert Vizvári či perkusionista Kiril Stoyanov.