Hudobný život

In the Shadows Michael Spyres

Pavel Unger
Pavel Unger
31. máj 2024
Hudobný život

In the Shadows

Michael Spyres

Les Talents Lyriques, 
Ch. Rousset, J. Henric, 
Jeune Choeur de Paris

Warner Classics/Erato 2024


S menom tenoristu Michaela Spyresa, reprezentujúceho nie každodenný barytenorový (medzi)odbor, sme sa mali možnosť stretnúť vlani v Bratislave na koncerte agentúry Kapos. V projekte „Hry tenorov, alebo priatelia a rivali“ žiaril po boku Lawrencea Brownleeho v belcantovom repertoári, v ktorom som oboch spevákov už zažil napríklad na Rossini Opera Festivale v Pesare.


Nový CD projekt Michaela Spyresa ukazuje 45-ročného amerického umelca z oveľa pestrejších uhlov pohľadu. Ako názov albumu In the Shadows napovedá, vybral si doň árie z opier zväčša menej známych (na Slovensku sa z nich v ostatnom desaťročí hrali iba Beethovenov Fidelio a Wagnerove Víly) a ich spoločného menovateľa sám charakterizoval v booklete ako isté interpretačné predpolie k statusu wagnerovského tenora. Preto áriám z opier Richarda Wagnera venoval z dvanástich čísel tri, ostatným autorom po jednom.


Napovedá to azda o repertoárovom záujme umelca a zároveň, že belcantová vokálna estetika, na báze ktorej má školený hlas, nemá k wagnerovskej až tak ďaleko. Pravda, vybral si vzorky z romantických opier spred Prsteňa Nibelungov. Skladateľovu prvotinu Víly (Die Feen) uviedla košická opera (2017), z tucta na CD prezentovaných árií polovica opier na Slovensku nezaznela nikdy. Vo Wagnerových áriách (Arindal z Víl, titulní hrdinovia z RienzihoLohengrina) Michael Spyres dokazuje, že farebná príťažlivosť, objem tónu, formovanie dynamiky a fráz im dávajú v jeho koncepcii väčšiu pridanú hodnotu ako v estetike Sprechgesangu.


Silným oživením albumu je zaradenie mnohých neopočúvaných árií. Napríklad od Étienna Méhula z opery Joseph, Gioacchina Rossiniho z drámy Elisabetta, regina d’Inghilterra (Leicester), Gioacoma Meyerbeera z Il crociato in Egitto (Adriano), Daniela Aubera z Nemej z Portici (Masaniello), Gaspareho Spontiniho z Agnes von Hohenstaufen (Heinrich) či Heinricha Marschnera z Hansa Heilinga (Konrad). Zrodili sa v prvých troch decéniách 19. storočia, bezprostredne pred začiatkom Wagnerovej javiskovej tvorby, striedajú žánre opery grand i comique, talianskeho i nemeckého romantizmu. Spája ich majstrovstvo kompozičnej techniky, inštrumentácie a extrémny rozsah tenorových partov.


V nich sa ideálne uplatňuje Spyresov dramatický tenor s barytónovými hĺbkami, sýtym centrálnym registrom a žiarivými najvyššími tónmi. Tento typ univerzálneho hlasu je dnes vzácny a zvládnuť daný repertoár bez majstrovskej technicky je nereálne. Michael Spyres ju ovláda, v najchúlostivejšom prechodovom registri má tóny opreté o dych, preto ním prechádza hladko, bez zmien vo farbe či objeme. Je zdatný v pohyblivých pasážach, presvedčivý vo vláčnej lyrike i dramatickej expresívnosti. Do každej z rarít vložil paletu dynamických odtieňov, kontrastov vo výraze zrkadliacich charaktery postáv a situácie, v ktorých sa nachádzajú. Ukázal nielen enormný rozsah, ale aj delikátnu kultúru frázovania.


Nespomenul som tri árie z opier, ktoré k raritám nepatria, no ich tessitúra si vyžaduje veľký rozsah. Takým je Florestan z Beethovenovho Fidelia, ktorému dal Spyres tmavé hĺbky, modulovanú dynamiku pri plnom objeme a bezproblémové stúpanie („ins himlische Reich“) v závere. Max z Weberovho Čarostrelca má podobné znaky a Pollione z Belliniho Normy potvrdzuje Spyresovu silnú afinitu k belcantu.


Osobitná pochvala patrí francúzskemu orchestru Les Talents Lyriques na čele s dirigentom Cristophom Roussetom za ich delikátny zvuk a so sólistom dýchajúci sprievod. Spoluúčinkujú tenorista Julien Henric (Flavio v Norme) a zbor Jeune Choeur de Paris v Il crociato in EgittoNorme.