Hudobný život

Il Boemo

Adam Štefunko
Adam Štefunko
1. december 2023
Hudobný život

IL BOEMO

P. Jaroussky, R. Milanesi, S. Šaturová, E. Baráth, K. Adam

Collegium 1704, V. Luks

Warner Classics 2023


Vďaka českým a slovenským telesám a umelcom pohybujúcim sa na poli starej hudby sa čoraz viac dostávajú do popredia kvality predromantických skladateľov, ktorí buď pochádzali z území dnešného Česka či Slovenska, alebo v týchto krajinách pôsobili. Medzi nich nepochybne patrí aj pražský rodák Josef Mysliveček (1737–1781), ktorého láska k hudbe a opere priniesla až do Talianska, kolísky žánru opery.


O jeho úspešnej kariére svedčí aj blízky vzťah s rodinou Mozartovcov, pričom sám mladý Wolfgang Amadeus považoval Myslivečka za svojho mentora a vzor. Práve vďaka korešpondencii s Mozartovcami sa nám zachovala veľká časť informácií o Myslivečkovom živote. O „božskom Čechovi“ sa režisér Petr Václav rozhodol natočiť životopisný film Il Boemo (2022), ku ktorému nahrával hudbu pražský orchester Collegium 1704 pod vedením Václava Luksa.


Kvalita hudby skladateľa sa dá plnohodnotne poslucháčsky vnímať najmä pri presvedčivej interpretácii, ako je tomu aj v tomto prípade. Súbor nás sprevádza cez takmer dvojhodinový ohňostroj emócií a podáva skrze vybrané časti Myslivečkových opier hudobný obraz o tejto, podľa všetkého temperamentnej osobnosti 18. storočia. Už úvodná trojčasťová Predohra k opere Ezio napovedá, že Václav Luks sa s Collegiom 1704 rozhodol vyšťaviť z partitúry maximum, vrátane plasticky znejúcich jemných nenápadných kontrapunktov v pomalej časti predohry Andantino affettuoso, ktoré však dodávajú celej časti potrebnú šťavu. Orchester tak pripravil svieži, chuťovo silný a pritom esteticky vyvážený hudobný pokrm.


K interpretačnej výnimočnosti a emočnej bohatosti nahrávky výraznou mierou prispievajú operní sólisti. Tvorcom sa podarilo osloviť prvotriedny tím spevákov zvučných mien predstavujúcich sa v recitatívoch a áriách z Myslivečkových opier a oratórií Adamo ed Eva, Armida, Il Bellerofonte, Demetrio, Il Demofoonte, L’Olimpiade, Romolo ed Ersilia. Na konci albumu zaznie niekoľko ansámblových čísel, čo bolo možno inšpirované výstavbou klasicistickej opery.


Plný výrazový potenciál Myslivečkovej hudby plnej kontrastov napĺňa slávny Philippe Jaroussky v recitatívoch a áriách z opery L’Olimpiade. V takejto interpretácii môže poslucháč odhaliť náladu a charakter situácie i bez porozumenia talianskeho textu či sledovania prekladu v booklete. Dramatickú výpoveď ponúka aj Emőke Baráth, ktorej výkon sprevádzajú ihličkové koloratúry, ale aj lyrickosť. Tú vnímam aj v árii Il caro mio bene z opery Armida interpretovanej Slovenkou Simonou Šaturovou. Jej hlas sa vyznačuje príjemným vibratom, rozpoznateľnou hĺbkou a jemnou špičkou. Prináša poslucháčom spevné a plynulé vedenie frázy, vďaka čomu sa dá hudobný priebeh skladby ľahko sledovať. Široké hĺbky má v árii Non so se il mio peccato z oratória Adamo ed Eva Sophie Harmsen, ktorej meno sa z nepochopiteľných dôvodov nedostalo na prednú obálku CD. V ďalšej árii Che non mi disse un di? z opery L’Olimpiade však znie jej hlas vo vyšších polohách zastreto.


Výkony obdobne vysokej kvality podávajú aj Raffaella Milanesi s čiastočne počuteľným šelestom v hlase a s dramatickou pregnantnou talianskou výslovnosťou, ktorá pôsobí aj vďaka jej talianskemu pôvodu najsugestívnejšie, a Krystian Adam. Ten zaujme bohato zafarbeným tenorom, ale oproti ďalším sólistom podáva o niečo menej výrazný výkon.


Zo všetkých stránok ide o veľmi kvalitnú prezentáciu diela prvotriedneho českého skladateľa 18. storočia. Určite k tomu prispelo, že sa na nahrávke podieľali umelci svetovej kvality, adekvátni úrovni Myslivečkovej hudby. Rovnako aj booklet je spracovaný vysoko kvalitne, hoci by sa mu dala vytknúť absencia podrobnejších informácií o zúčastnených umelcoch i textov v češtine, jazyku hlavných tvorcov. Podľa všetkého to súvisí s trhom, pre ktorý je CD určené. Verím, že si album nájde cestu aj k českému či slovenskému poslucháčovi, a dúfam, že film aj nahrávka prispejú k tomu, aby sa tento český Rossini čoraz častejšie dostal na koncertné a hlavne operné pódiá.


Link na album.