Hudobný život

Gustav Mahler: Des Knaben Wunderhorn

Petra Torkošová
Petra Torkošová
1. február 2024
Hudobný život

Gustav Mahler

Des Knaben Wunderhorn

P. Schöne, PhilHarmonia Octet Prague

Supraphon 2023


Zbierka Des Knaben Wunderhorn (Chlapcov zázračný roh), vydaná známymi básnikmi 19. storočia Clemensom Brentanom (1778–1842) a Achimom von Arnimom (1781–1831), obsahuje vyše 700 textov starých nemeckých umelých a ľudových piesní a k zhudobneniu podnietila mnoho skladateľov. Mahler si do rovnomenného cyklu vybral 24 piesní – prvú časť s 9 piesňami skomponoval v rokoch 1887–1890, druhú s 15 piesňami v rokoch 1892–1898. Práve výber z druhej skupiny piesní nahrali členovia PhilHarmonia Octet Prague s hosťami. 

Transkripcia 10 piesní z Mahlerovho cyklu pre netradičné obsadenie: spev, dychové okteto (dva klarinety, hoboj, anglický roh, dva fagoty a dva lesné rohy), kontrabas a vojenský bubon, je odvážnym činom. Napriek snahe a absolútne dokonalej interpretácii sa jemný zvuk sláčikov z originálnej verzie nedá nahradiť jedným kontrabasom. Dychové nástroje Mahler obzvlášť obľuboval a považoval ich za nosné. V jeho partitúrach je do najmenších detailov zapísané, ako majú znieť konkrétne úseky. Môžeme si iba klásť otázku, ako by sa páčil zvuk v tejto inštrumentácii Mahlerovi. Každopádne, skladby dostali úplne iný rozmer a obdivujem enormnú snahu aranžérov.

Výber piesní je dôsledne premyslený a dojímavý zároveň. Poslucháč vníma expresivitu aj intimitu výpovede vďaka skúsenému barytonistovi Petrovi Schönemu. Počujeme a cítime beznádej matky, ktorá sľubuje svojmu hladnému dieťaťu, že už zajtra bude jesť chlieb v piesni Das irdische Leben (Pozemský život). Vnímame nebesky radostné motívy v piesni Es sungen drei Engel, s malými zmenami použité aj v Tretej symfónii. V bájke Lob des hohen Verstands súťaží kukučka so slávikom o to, kto zaspieva väčšie majstrovské dielo. Hudobné motívy oboch zvierat (pre Mahlera také charakteristické) postupne preberajú všetky nástroje dychového okteta, čím vytvárajú zaujímavé farebné momenty. V závere skladby oba vtáky rozsúdi somár, ktorého dokonale napodobní Peter Schöne. Bájka skrytým spôsobom kritizuje hudobných kritikov.

PhilHarmonia Octet Prague v zastúpení Vilém Veverka – hoboj, Monika Fürbach Boušková – hoboj, anglický roh, Karel Dohnal a Irvin Venyš – klarinety, Václav Vonášek a Martin Petrák – fagoty, Ondřej Vrabec, Přemysl Vojta – lesné rohy, s hosťami Petrom Riesom na kontrabase a Michaelom Kroutilom na vojenskom bubne, hrajú intonačne precízne, dynamicky vyrovnane, s obrovským vnútorným nasadením. Úprava Tomáša Illeho a Václava Vonáška pre toto obsadenie poukazuje nielen na interpretačné možnosti dychových nástrojov, ktoré vedia najlepšie vystihnúť časté vojenské motívy alebo zvuky zvierat, ale zároveň otvára nové repertoárové možnosti dychového okteta. Nedá sa uprieť špecifickosť a jedinečnosť zvuku tejto zostavy v porovnaní s často hrávanými verziami pre orchester a klavír. 

Na album zaradili interpreti aj úpravu ScherzaPrvej symfónie, ktorého základom je pieseň Des Antonius von Padua Fischpredigt (Kázanie Antonína Paduánskeho rybám), kde je vtipne opísaná snaha svätca-kazateľa zapáčiť sa aspoň rybám, keď už kostol našiel prázdny. 

Vďaka skvelej interpretácii dokáže poslucháč vnímať a rozoznávať charakter a význam jednotlivých piesní aj bez nutnosti prekladu textov. Oceňujem aj tematicky kontrastné radenie skladieb (ľúbostná tematika, humorná, tragická, elegická, vojenská). Obzvlášť treba vyzdvihnúť aj výbornú hudobnú réžiu Silvie Stejskalovej a majstra zvuku Filipa Beneša.