Hudobný život

Daniil Trifonov, Česká filharmonie, Charles Dutoit, BHS

Andrea Serečinová
Andrea Serečinová
9. október 2024

27. 9. 2024

Bratislava, Reduta

Bratislavské hudobné slávnosti

Daniil Trifonov,

Česká filharmonie, Charles Dutoit

Dvořák – Berlioz


Kto bol sklamaný z informácie, že Česká filharmónia nepríde do Bratislavy so svojím zdravotne indisponovaným šéfdirigentom Semjonom Bychkovom, na to po pár tónoch osobnej konfrontácie s výkonom orchestra pod vedením zaskakujúceho Charlesa Dutoita zrejme okamžite zabudol. 88-ročný švajčiarsky dirigent vytiahol z prvého českého orchestra výkon hodný najlepších svetových telies. Dutoit diriguje s úspornými gestami, výsledný zvuk a koncepcia však majú ďaleko k akejkoľvek výrazovej „skromnosti“. Neviem, do akej miery je za aktuálnou kondíciou Českej filharmónie systematická spolupráca s Bychkovom, do akej miery sme boli svedkami momentálnej chémie medzi Dutoitom a orchestrom, v každom prípade sme po celý večer nasávali výkony plné zvukovej krásy a koncepčnej múdrosti na tej najvyššej úrovni.

Hudobný život
Česká filharmónia, Charles Dutoit a Daniil Trifonov. Foto: Alexander Trizuljak

V prvej polovici znel Dvořákov Klavírny koncert, ktorý na rozdiel od violončelového či husľového nie je až tak často vyťahovaný z repertoráových zásuviek svetových interpretov. Navyše, jeho život poznačilo viacero zásahov do pôvodnej partitúry a povesť neidiomaticky napísaného koncertu. Aj sólista večera, ruský klavirista Daniil Trifonov, ho v spolupráci s ČF uviedol prvýkrát len pár dní pred bratislavským koncertom, v Prahe počas otvorenia sezóny v Rudolfine.

Hudobný život
Česká filharmónia, Charles Dutoit a Daniil Trifonov. Foto: Alexander Trizuljak

Trifonov patrí k veľkým menám mladej generácie, čo dnes – v dobe prekomercionalizovaného systému hviezd – nemusí vôbec predznamenávať výnimočnosť interpretačných kvalít. Výnimky však, našťastie, stále potvrdzujú pravidlá a Trifonov to dokázal plným priehrštím tónov, ktorými naplnil bratislavskú Redutu. Dvořáka naštudoval v pôvodnej verzii, s prirodzenou brilantnosťou a zmyslom pre symfonický dramatizmus. Očarujúci svietivý tón zdobili nádherné piana, človek sa nevedel nabažiť všetkej tej krásy. Čerešničkou na torte bola symbióza trojice orchester–dirigent–sólista v nebývalej súhre a koncepčnej jednote. Sólový koncert nebol pre orchester žiadnou povinnou jazdou pred veľkým symfonickým dielom v druhej polovici večera, hráči to rozbalili naplno od prvých tónov. Nesmiernou krásou tónu, ktorý ťažko nazvať inak ako „český“, oplývali najmä huslisti.


Charles Dutoit má povesť špecialistu na francúzsku hudbu a o Berliozovi tvrdí, že skôr než romantikom je pokračovateľom Beethovena. Orchester hral opäť vynikajúco, hudba znela v jasných, zrozumiteľných vetných celkoch. Pozornosť poslucháčov mohla trochu upadať v tretej „vidieckej“ časti, no vzápätí predviedol Dutoit brilantnú ukážku dramatických a dynamických kontrastov. Neutíchajúci nerv jeho správnej muzikality pulzoval cez napätie vystavaný pochod a kulminoval v orgiastickom sabate. Priznávam, že aj keď zaradenie Fantastickej do programu pôsobilo apriori trochu demotivačne, nakoniec z nej Dutoit s Českou filharmóniou vytvorili oveľa viac než len kvalitne zreštaurované vzácne dielo klasika.