Hudobný život

CODEnsemble - Get Carter

Jakub Goč
Jakub Goč
19. november 2024
Hudobný život
Foto: CODEnsemble

16. 11. 2024

Bratislava, Koncertná sieň Dvorana

CODEnsemble, Marián Lejava

Grime – Kmiťová – Paľa – Demoč – Carter


Jediné slabé miesto koncertného podujatia Get Carter bolo v jeho načasovaní. Po siedmich večeroch so súčasnou hudbou na festivale Melos-Étos sa domáce publikum asi natoľko vyčerpalo, že mu na tento hudobný zákusok už nestačil apetít.


Vo Dvorane ostala nadpolovičná väčšina sedadiel neobsadených. Je to veľká škoda z viacerých dôvodov. V prvom rade si to nezaslúžili organizátori projektu. Program totiž dramaturgicky ozaj stál za to. Zdarná kombinácia vkusných a sofistikovaných skladieb poskytla mnoho kontrastu, ktorý zároveň nebol násilne samoúčelným pokusom o upútanie pozornosti. V druhom rade si slabú účasť nezaslúžili hudobníci. Šesticu inštrumentalistov i dirigenta Mariána Lejavu možno zaradiť medzi špičku, a to nielen v domácom meradle. Hráči so skvelým renomé a dlhoročnými skúsenosťami sa náročnej súčasnej literatúry zhostili majstrovsky. Napokon, je to tiež škoda pre samotných divákov, ktorí koncert zmeškali. Nechali si tak uniknúť mimoriadny zážitok.


Hudobný život
CODEnsemble. Foto: Simona Babjaková

Prvá kompozícia večera Seven Pierrot Miniatures skladateľky Helen Grimovej zaujala svojou ambivalentnosťou. Snový hudobný „sequel“ k známemu Schönbergovmu dielu osciloval medzi agresivitou Pierrota a jemnou surreálnou melanchóliou. Podobné skúmanie protipólov možno pozorovať i v skladbe Ich muss weggehen Jany Kmiťovej. Na rozdiel od Grimovej a jej zrkadlovej štruktúry so striedaním premenlivých miniatúr sa Kmiťová rozhodla rozdeliť svoje dielo iba na dve kontrastné polovice. Prvú sama opísala ako stav rezignácie, v ktorom každý pokus o pohyb či nadviazanie komunikácie zlyháva. Druhá je, naopak, búrlivá a disonantná. Interpretačne boli úvodné skladby zvládnuté na skvelej úrovni. Pre súčasnú hudbu je vždy obrovským prínosom, ak interpreti do hĺbky rozumejú jej zmyslu a textúre, a tiež, ak majú sami k tejto hudbe vzťah. Poslucháč si potom môže naplno vychutnať jednotlivé nuansy a nedostane predloženú iba vyprázdnenú štruktúru. Jediné, čo sa dá hráčom na tomto mieste vytknúť, je, že v druhej časti Kmiťovej diela občas strácali dokonalú kontrolu a plynulosť súhry bola mierne narušená. Vzhľadom na to, ako krátko funguje tento ansámbel, to však nemožno označiť za signifikantný problém.


Hudobný život
Milan Paľa. Foto: Simona Babjaková

Skladateľský počin Milana Paľu s názvom Gillot je prinajmenšom ambiciózny. V obkľúčení diel mimoriadne skúsených autoriek a autorov to Paľova skladba nemala jednoduché, no možno konštatovať, že obstála výborne. Veľmi sľubne koncipovaná forma so štyrmi sólovými kadenciami svojou expresívnosťou a virtuóznosťou pôsobila mladistvo a odvážne. Zároveň sa v nej ale zrkadlili aj skúsenosti autora z jeho interpretačnej praxe.


Adrián Demoč je na rozdiel od Paľu už etablovaným skladateľom s jasne definovaným skladateľským rukopisom. V jeho skladbe Zamat možno na povrchovej úrovni sledovať elegantný zvukový obal tvorený dominantným klarinetom, čo naznačuje už názov diela. V jadre a na intelektuálnej úrovni je však pôžitkom predovšetkým pozorovanie priebehu vykomponovaného fázovania ako najpodstatnejšieho formotvorného prvku diela.


Hudobný život
CODEnsemble. Foto: Simona Babjaková

Záverečná ikonická skladba Elliotta Cartera Triple Duo bola vrcholom večera najmä z hľadiska intenzity. Americký autor si viac než klasickú formu cení proces vývoja a v kombinácii s hustým pletivom hlasov a typickou zvukovosťou 20. storočia je dielo náročné na uchopenie ako pre interpreta, tak i pre poslucháča. Možno je to iba osobnou preferenciou, no v porovnaní s predchádzajúcimi skladbami bolo napriek nespornej kvalite interpretácie toto dielo menej zrozumiteľné. Efekt mu však rozhodne nechýbal.