Hudobný život

Classical:NEXT – šanca pre hudbu bez hraníc

Jana Dekánková
Jana Dekánková
16. september 2025
Hudobný život
Classical:NEXT. Foto: Jana Dekánková

Classical:NEXT 

prekvapivo dostupná príležitosť pre umelcov i organizátorov


V máji tohto roku som po prvýkrát navštívila veľtrh Classical: NEXT. Tri dni v Berlíne nabité programom, prednáškami, prezentáciami, showcasami. Človek si musel vyberať a zvážiť, koľko je toho schopný za deň mentálne absorbovať. Mnoho prednášok bolo zameraných na tému nastupujúcej generácie umelcov, ako sa presadiť, získať prístup ku kvalitným nástrojom, digitálny marketing či využívanie AI v klasickej hudbe. Classical:NEXT je nielen miestom, kde sa dá nasávať aktuálna hudba, zorientovať sa, kde je zvyšok sveta (a kde my), ale najmä je platformou, kde sa dá stretnúť napríklad s riaditeľmi orchestrov, festivalov, hudobnými manažérmi, vydavateľstvami. Je to dôležitá príležitosť dať o sebe vedieť, prihlásiť sa s ponukou showcasového koncertu, pričom poplatok za účasť je prekvapivo dostupný, najmä pre študentov. Tiež sa dá požiadať o príspevok na účasť, napríklad cez grantové programy škôl alebo cez Fond na podporu umenia, čo bol môj prípad.


Z prezentácií ma obzvlášť zaujali dve: nezávislé vydavateľstvá a úvodná reč Dr. Kadiatu Kanneh-Masonovej na otváracom ceremoniáli. Majitelia štyroch malých nezávislých vydavateľstiev ¬ Bastille Musique, Decurio, CRD Records a London Symphony Orchestra Live, hovorili o svojej programovej vízii a prekvapivo otvorene o svojom financovaní, podmienkach na prežitie a o nutnej kontribúcii umelcov. Napríklad v Nemecku nie je systém podpory na vydávanie albumov, aký máme na Slovensku. Ako editorka rubriky recenzií albumov v Hudobnom živote si čoraz častejšie všímam spájanie vydavateľstiev, aj tých renomovaných. Na moju otázku, či by boli ochotní spojiť sa napríklad so slovenskými vydavateľstvami, ktorých produkty sú často na svetovej úrovni, ale nemajú distribučnú sieť (a do zahraničia už vôbec), odpovedali, že určite áno. Stačí ich osloviť.


Úvodná reč expertky na diverzitu v klasickej hudbe Dr. Kadiatu Kanneh-Masonovej bola nesmierne inšpiratívna a obzvlášť jedna myšlienka mi utkvela v pamäti. Hovorila o tom, ako sa černošské obyvateľstvo v Spojenom kráľovstve nestotožňuje s klasickou hudbou, lebo to nie je ich hudba. A mne napadla otázka, s akou hudbou sa stotožňujú Slováci...


Absolvovala som vyše 20 stretnutí s manažérmi orchestrov, riaditeľmi festivalov, vydavateľmi, umelcami. Na každom stretnutí sa pýtam, či poznajú nejakých slovenských umelcov... Ticho... Iba jeden pán zo Švajčiarska povedal, že pozná, lebo veľa Slovákov hrá vo švajčiarskych orchestroch, a obratom ruky mi predstavuje Národný švajčiarsky orchester zložený iba zo Švajčiarov, pretože ich hnevá, že im miesta v najlepšie platených orchestroch v Európe berú hudobníci iných národností. Zaskočilo ma to... V každom prípade vo mne ostáva pocit smútku z absencie akéhokoľvek renomé slovenských hudobníkov v zahraničí. To sa však môže v blízkej budúcnosti zmeniť. Napríklad na Classical:NEXT  v apríli 2026 v Budapešti. Registrácia prvých účastníkov za zvýhodnené ceny je už spustená.


https://classicalnext.com/