Hudobný život

Blackout en España a (aj) jeho čaro

Monika Melcová
Monika Melcová
31. júl 2025

28. apríla sme sa v Španielsku o 12.33 ocitli bez elektriny. My v Granade sme najprv pátrali po informáciách o možných výpadkoch zapríčinených bežnou poruchou. Avšak po 16. hodine sme už nemali ani telefonické spojenie. Moje prvé myšlienky patrili ľudom v domácej liečbe, závislých na prístrojoch, ak nemajú generátor. Prírode to bolo jedno, náš citrónovník veselo obletovali vtáci, a tak som konečne dočítala výbornú knihu, našli sme aj tranzistor a pripravovali sme sa na večer hľadaním všetkých sviečok, ktoré doma máme. V podstate sme sa nedozvedeli nič, len hypotézy, špekulácie a počuli vzájomné obviňovanie sa politikov. Prúd sa pomaly dostával do domácností na severe Španielska a v Kastílii, ale u nás sme boli stále bez. Odrazu okolo 20. hodiny niekto vehementne zabúchal na dvere, v rýchlosti som otvorila, aby som vysvetlila, že ide zrejme o nejaký omyl. Vo dverách stál „omyl“, ktorého si nesmierne vážime – renomovaný organár Joaquín Lois, ktorý pricestoval do Granady kde momentálne reštauruje jeden z najhodnotnejších organov. S úsmevom a prívetivým buenas tardes ukázal na fľašu kvalitného červeného vína, ktorú priniesol. Usadili sme sa na dvore, kde sme pokrájali chutné kúsky choriza a rôznych syrov, kým sme sa teda videli. Porozprávali sme sa o všetkých detailoch jeho náročnej a hodnotnej práce. Mali sme konečne čas.


Trojmanuálový organ v granadskej katedrále postavil v r. 1744–1745 Leonardo Fernández Dávila. Tento nástroj tvorí jednu z najdôležitejších zbierok barokového organového staviteľstva na Pyrenejskom polostrove. Ide o jeden z najväčších organov (disponuje až 72 delenými registrami) postavených v 18. storočí, ktorý je symbolom iberského barokového štýlu, pričom práve tento štýl identifikuje Španielsko medzi historickými organmi na celom svete.

Sviečky sa míňali, hviezdy boli nespočetné, z diaľky bolo počuť spev a zábavu mladých ľudí. Obloha bola pre naše oči živá ako nikdy predtým. Myšlienkami na prácu nielen organárov bez prúdu a ich nesmiernej odhodlanosti zanechať dedičstvo som zaspala. Po 16 hodinách výpadku sme sa v Andalúzii opäť dostali do „normálu“… 


(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 06/2025.)