Berlínski filharmonici, Herbert Blomstedt Strauss – Beethoven
23. 9. 2023
Digital Concert Hall, Berlínska filharmónia
Berlínski filharmonici,
Herbert Blomstedt
Strauss – Beethoven
Je tomu 15 rokov, čo sa u Berlínskych filharmonikov zrodila myšlienka projektu Digital Concert Hall, ktorý by započal novú éru koncertov presahujúcich rámec tradičnej koncertnej siene. Digitálna koncertná sála prenáša paralelne live koncerty Berlínskych filharmonikov do obývačiek na celom svete. Okrem toho uchováva tieto udalosti vo vlastnom digitálnom archíve. Odvážny krok sa vydaril, prešiel nejednou inováciou a stal sa vzorom pre videostreaming klasickej hudby. Z dobrodružného, vlastne bláznivého nápadu v r. 2008, ako vraví sólový violončelista Berlínskych filharmonikov Olaf Maninger, sa dnes publikum v Digitálnej koncertnej sieni Berlínskych filharmonikov úplne samozrejme stretáva s dirigentmi a sólistami prvej ligy s možnosťou opätovne sa k nim v archíve vracať.
Tak je zaznamenaný napríklad aj prvý prenos koncertu z r. 2009, ktorý dirigoval Sir Simon Rattle, ale i koncert Zubina Mehtu, ktorý sa v r. 2011 postavil pred orchester s programom svojho debutu s Berlínčanmi spred päťdesiatich rokov. Od sezóny 2012/2013 sú k dispozícii aplikácie pre smartové televízne prijímače a mobilné zariadenia. Od r. 2014 je možné vypočuť si a pozrieť aj videá s Herbertom von Karajanom a Claudiom Abbadom či posledné koncerty Marissa Jansonsa a Bernarda Haitinka z r. 2019. V čase pandémie ponúkla Digitálna koncertná sieň koncerty na jeden mesiac bezplatne, od r. 2021 sú archívne koncerty v kvalite Hi‑Res Audio, od r. 2022 aj ako „immersive audio“ (Dolby Atmos). Začiatkom r. 2023 sa vo filharmónii predstavili prvýkrát spolu dvaja mimoriadni, vyše 80-roční umelci: klaviristka Martha Argerich a Daniel Barenboim.
Nevšedne pestrú dramaturgickú paletu a mená géniov, ktorí dnes patria k takmer 2 500 dielam a ich interpretáciám v archíve digitálnej sály, predbežne uzavrel dirigent Herbert Blomstedt. Na koncerte 23. 9. 2023 dirigoval 96-ročný vznešený pán, maestro, lord a gentleman s obdivuhodným elánom a vnútornou vervou mladíka.
Na programe boli Metamorfózy pre 23 sólových nástrojov Richarda Straussa a Symfónia č. 3 Es dur Eroica Ludwiga van Beethovena. Na dirigentskom pulte ležali zatvorené partitúry oboch diel len ako prejav vďačnosti dirigenta za ich existenciu. K interpretácii ich Herbert Blomstedt totiž nepotreboval. Stačil mu len sprievod na pódium a stolička, aby počas celého večera mohol sedieť.
Na pódium prišiel bez taktovky, neobyčajná výrečnosť jeho rúk a prstov zvládla celý večer bez problémov. Dokázal nimi vlastne objať nielen celý orchester, ale i publikum v koncertnej sále a poslucháčov v obývačkách. Zvláštne dielo, ktoré Strauss písal na konci 2. svetovej vojny, je obrazom aj skladateľových vlastných ruín, nie iba zničených nemeckých miest a kultúrnych stánkov. Blomstedt, umelec plný taktu, Straussovi rozumel, poslucháčov previedol citlivo jeho myšlienkami od nástroja k nástroju.
Notoricky známou Eroicou sa otvorili Blomstedtovi všetky možnosti výkladu. Prednosť dal obrazu Beethovenovej hudby, ktorý nedramatizuje, nekarhá, ktorý dýcha, akcentuje, pulzuje a pritom pohladí. Blomstedt si privinul k srdcu s láskou všetkých okolo seba. Publikum ho prinútilo vrátiť sa opakovane na pódium, pomalé kroky starého pána sprevádzalo burácajúcim potleskom. Takýto večer ostane nezabudnuteľný a navždy prítomný aj vďaka Digitálnej koncertnej sieni Berlínskych filharmonikov.