Hudobný život

Anouar Brahem: After the Last Sky

Peter Katina
Peter Katina
11. september 2025
Hudobný život

Anouar Brahem

After the Last Sky

A. Lechner, D. Bates,
D. Holland

ECM 2025


Tuniský hráč na lutne oud Anouar Brahem (1957) patrí k   najvýznamnejším predstaviteľom spájania tradičnej arabskej hudby s   prvkami európskej klasickej hudby, jazzu, improvizácie a s koloritom typickým pre oblasť Stredomoria. Jeho osobitý hudobný jazyk je však viac než iba syntézou týchto prvkov. Brahema charakterizuje jemná melanchólia arabských stupníc a harmonických módov, tmavá farebnosť krehkých, klenutých melodických línií, často uvádzaných v   unisone a nostalgická hudba ukrytá v tichu meditatívnych orientálnych motívov. 


Najviac ma inšpiruje zvukový materiál, ktorý kombinuje tradíciu a modernosť. Arabská hudba ma fascinuje svojou melodickou bohatosťou a schopnosťou integrovať sa do súčasných hudobných kontextov, navyše, ponúka nekonečný priestor pre experimentovanie. Je vzrušujúce porovnávať tieto starobylé modálne štruktúry s harmonickými prístupmi jazzu a vytvárať tak dialóg medzi minulosťou a prítomnosťou, medzi kultúrami a   štýlmi,“ hovorí o   svojom vnímaní hudby Brahem. 


Na svoje triové či kvartetové projekty si Brahem vyberá predovšetkým jazzmanov a klasických hudobníkov, ktorí sa pohybujú vo svete pestrých žánrových fúzií. Jeho najnovší album After the Last Sky je už dvanástym vo vydavateľstve ECM. Zo skvelého   obsadenia svojho predposledného albumu Blue Maqams (2017) si na ten najnovší opätovne pozval kontrabasistu Dava Hollanda a klaviristu Djanga Batesa a zostavu doplnil o klasickú violončelistku Anju Lechnerovú, známu z   účinkovania v   rôznych crossoverových projektoch. 


Album je inšpirovaný textami palestínskeho básnika Mahmouda Darwisha, ale zároveň reflektuje tragédiu, ktorá sa v   súčasnosti odohráva v   Gaze. Úvodné dueto klavíra s violončelom Remembering Hind je pamiatkou na mladú obeť konfliktu. Prináša smutnú melódiu sólového violončela sprevádzanú   jemnými klavírnymi rozkladmi. Titulná After the Last Sky, nazvaná podľa citátu z   Darwishovej básne, sa začína rozsiahlym meditatívnym Brahemovým sólom a   následne kvarteto postupne rozoznieva nádhernú, orientálne sa vlniacu štruktúru bohatého zvuku. 


Endless Wandering je hudobná sága, ktorej „putujúce“ línie striedavo vypĺňajú kontemplatívne nástrojové sóla nad exoticky znejúcim podkladom držaných tónov. V skladbe The Eternal Olive Tree spolu dokonale súznejú Hollandove ostinátne basové línie a Brahemove odvážne rytmické improvizácie vo zvukovo sa prelínajúcej textúre, odkazujúcej na ich vynikajúci spoločný album Thimar z   r. 1998. Kontrastná Awake vo farebných, zasnených melodických plochách evokuje filmovú hudbu, kombinujúcu vzletné harmónie Mediteránu a tmavé farby Orientu. In the Shade of Your Eyes je duetom oudu a violončela. Anja Lechner vytvára farebné plochy zadržiavaných tónov, nad ktorými sa vznáša smutné Brahemovo sólo. 


Kým Dancing Under the Meteorites je pôsobivým tangom, plným dynamických zvratov, sviežich basových liniek a farebných ilúzií flažoletov violončela, nasledujúca The Sweet Oranges of Jaffa je hudobnou fikciou nikdy neexistujúceho rajského Edenu v   regióne. Jej clivé, kolísavé tóny akoby predstavovali jemnú pieseň v   hĺbavom a pokojnom ponore do zákutí bytia. 


Z krásnej a temnej melodiky skladby Never Forget vyžaruje tichá melanchólia a pokoj. Po nej zaznie pocta známemu palestínsko-americkému akademikovi pod názvom Edward Said´s Reverie plná čarovných krištáľových motívov klavíra. Záverečnú skladbu Vague už Brahem v   inej inštrumentácii využil na albumoch Khomsa a Le Voyage de Sahar. Na tejto nahrávke znie s   ozvenami morských vĺn v   pôsobivých klavírnych figuráciách a krehkej melódii violončela. After the Last Sky je magickým albumom, plným čírej hudobnej krásy a hĺbky.


(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 07-08/2025.)