V4 String Quartet: kurzy pre Slovenský mládežnícky orchester
Prostredie symfonických orchestrov prechádza v ostatných desaťročiach výraznou transformáciou. Starší koncept umeleckého riadenia nazerajúci na orchester ako súbor bez individualít, v ktorom sa všetci anonymne podriaďovali celku a prípustná bola iba koncepcia dirigenta, postupne nahrádza „abbadovský“ koncept, s ideálom spolupráce celého kolektívu individualít na výslednej interpretácii podobne ako v komornej hudbe. Hudobné centrum privítalo ponuku V4 String Quartet usporiadať počas dvoch marcových dní kurzy komornej hudby pre mladých hudobníkov Slovenského mládežníckeho orchestra.
Štúdium repertoáru v komornom zoskupení zohľadňuje dôležité aspekty nevyhnutné pre suverénne orchestrálne pôsobenie – prispieva ku kultivovaniu tónu, cizelovaniu intonácie a ladenia, rozvíja vzájomnú interakciu a podporuje spoločné formovanie interpretácie hudobného diela.
Claudio Abbado, veľký taliansky dirigent, zakladateľ (nielen) mládežníckych orchestrov zdôrazňoval, že – bez ohľadu na repertoár a veľkosť obsadenia –, je popri dôkladnom poznaní vlastného partu i partitúry ako celku esenciou každej interpretácie vzájomné počúvanie sa, reagovanie jeden na druhého. Filozofiu fungovania symfonického orchestra ako veľkého komorného súboru uplatňoval Abbado nielen v spolupráci so špičkovými telesami, ale aj v prostredí mládežníckych orchestrov, ktoré založil a dal základy spôsobu ich umeleckej prípravy, najmä v Mládežníckom orchestri Európskej únie a v Mládežníckom orchestri Gustava Mahlera. Vďaka tisíckam mladých hudobníkov, ktorí účinkovali v týchto telesách, postupne preniká filozofia fungovania orchestra ako veľkého komorného súboru aj do štátnych a mestských orchestrov na celom svete. Konkurzy do niektorých orchestrov dokonca obsahujú aj časť venovanú komornej hudbe a overeniu predpokladov adepta v interakcii v menšom telese.
Kvarteto V4 String Quartet (Sláčikové kvarteto Vyšehradskej skupiny) vzniklo v r. 2021 pri príležitosti 30. výročia založenia V4. Jeho členmi sú vynikajúci a skúsení hudobníci zo štyroch krajín: Miranda Liu – rodáčka z Kalifornie, maďarská občianka a absolventka Mozartea v Salzburgu a Hudobnej akadémie F. Liszta v Budapešti, v súčasnosti koncertná majsterka orchestra Concerto Budapest Symphony Orchestra, Daniel Rumler – pedagóg Konzervatória v Bratislave, hudobník s bohatými skúsenosťami z pôsobenia v renomovaných domácich a medzinárodných orchestrálnych a komorných telesách, Tomáš Krejbich – absolvent AMU v Prahe a Dánskej kráľovskej akadémie v Kodani, člen Symfonického orchestra FOK v Prahe a Sedláčkovho kvarteta a Bartosz Koziak – popredný violončelista svojej generácie, držiteľ špeciálnej ceny festivalu Pražská jar a víťaz Medzinárodnej súťaže súčasnej komornej hudby v Krakove. Umelecké a vzdelávacie aktivity V4 String Quartet sú spolufinancované vládami Česka, Maďarska, Poľska a Slovenska prostredníctvom Vyšehradských grantov z Medzinárodného vyšehradského fondu, ktorého poslaním je presadzovanie myšlienok udržateľnej regionálnej spolupráce v strednej Európe.
Na výzvu distribuovanú medzi členmi Slovenského mládežníckeho orchestra zareagovali štyri sláčikové kvartetá – tri z Konzervatória v Bratislave a jedno z Konzervatória na Timonovej 2 v Košiciach. Pri každom študentskom kvartete sa ako pedagógovia vystriedali dvaja jeho členov V4 String Quartet. Počas dvoch predpoludní sa venovali výberu z kvartetovej tvorby L. van Beethovena, W. A. Mozarta, L. Janáčka a A. Dvořáka. Mladé hudobníčky a hudobníci v sústredenej, výsostne profesionálnej, kolegiálnej a priateľskej atmosfére absorbovali nespočetné podnety a rady skúsených komorných hudobníkov, ktoré sa týkali nielen interpretácie vybraných diel, ale aj všeobecných princípov komornej hry.
Zaznelo napríklad: Keď máte málo času na skúšanie, venujte sa ladeniu. Ak to v kvartete neladí, neznamená to, že jednotliví hráči neladia – intonácia súvisí aj s kvalitou tónu.
Tvojou úlohou je byť na tomto mieste motorom. Nesnaž sa to príliš kontrolovať, aby si, naopak, kontrolu nestratil/-a, len pokojne dodrž leggiero až do konca. V malom komornom súbore v klasickom repertoári je úlohou violončela zabezpečiť súhru a podporiť kolegov tak, aby sa im ľahšie hralo. Prvé a druhé husle sú ako operní speváci. Môžu spievať slobodne, ty (violončelo) musíš koordinovať súhru. Pokora je dôležitá, ale na koncertnom pódiu si musíš hlavne veriť. Nikto nie je dôležitejší ako tí druhí...
Prvý deň kurzov (8. 3.) zavŕšil koncert pedagógov v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca. Bolo to zároveň prvé účinkovanie V4 String Quartet v Bratislave. Program tvorili diela Bélu Bartóka (3. kvarteto), Ľudovíta Rajtera (2. kvarteto) a Ernő Dohnányiho (2. kvarteto), troch skladateľov, ktorých mladosť bola spätá s Bratislavou a profesionálne pôsobenie (resp. jeho významná časť) s Budapešťou. Náročný a zriedkavo uvádzaný repertoár zaznel vo vynikajúcich a presvedčivých naštudovaniach.
V publiku boli aj účastníci kurzov, ktorých nasledujúci večer (9. 3.) čakalo vystúpenie v tej istej sále s jedinečným geniom loci a skvelou akustikou pre komornú hudbu. Ako prvé sa predstavilo Tahiti Quartet v zložení Judita Gajdošová, Veronika Kovačičová, Paulína Šaradinová a Anna Marie Kozáková s dvomi časťami zo Sláčikového kvarteta c mol op. 18. č. 4 Ludwiga van Beethovena a zaujalo kvalitnou intonáciou a prepracovanou dynamikou.
Kvalitná súhra zdobila aj účinkovanie Bee Quartet s Máriou Novosadovou, Hanou Chrappovou, Kristínou Hrnčiarovou a Natáliou Verešovou, ktoré predviedlo úvodné dve časti z Beethovenovho Sláčikového kvarteta B dur op. 18. č. 6.
Vitreus Quartet pôsobí v obsadení Janka Kormanová, Daniel Petriľák, Sonia Kohana a Ľubomír Rác na pôde Konzervatória na Timonovej 2 v Košiciach iba od septembra minulého roka. S veľkým sústredením a pozornosťou pre intímne hudobné detaily uviedlo dve časti zo Sláčikového kvarteta F dur op. 96 Antonína Dvořáka a prispelo tým aj k pripomenutiu aktuálneho Roku českej hudby.
Rumi Quartet so Simonou Bohovičovou, Janou Máriou Gabčovou, Matejom Michalecom a Nikolou Adamcovou je telesom, ktoré spomedzi zúčastnených súborov pôsobí spolu najdlhšie. Koncerty a množstvo spoločného času stráveného na skúškach sa pretavili do mimoriadne prepracovaných interpretácií dvoch častí z Mozartovho Sláčikového kvarteta d mol KV 421 a prvej časti Janáčkovho Sláčikového kvarteta č. 1 „Kreutzerova sonáta“.
Výkony všetkých štyroch telies boli pre mnohých poslucháčov prekvapením. Nadšenie neskrýval ani huslista Michal Ďuriš, člen tímu pedagógov Slovenského mládežníckeho orchestra, ktorý sa tiež objavil na koncerte. Michal je absolventom Konzervatória v Bratislave a Kunstuniversität v Grazi, pôsobil v Mládežníckom orchestri Gustava Mahlera, v Orchestra Mozart Bologna i v Lucerne Festival Orchestra a v súčasnosti v Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI v Turíne. Konštatoval, že pred dvadsiatimi rokmi, v časoch jeho štúdia na konzervatóriu, bola komorná hudba na škole iba okrajovým fenoménom a priznal, že mal viac než 21 rokov, keď prvýkrát počul (nie hral!) Mozartovo kvarteto. O to viac sa tešil z vysokej úrovne klasického komorného repertoáru v podaní študentov školy, ktorú sám navštevoval, navyše, hudobníkmi mladšími, ako bol v tom čase on sám. A dodal, že sa spontánne postavil, aby nielen počul, ale aj videl, ako dosahujú huslistky mimoriadne intenzívny, bohatý tón v 1. časti Janáčkovej Kreutzerovej sonáty.
Je to nepochybne prejav zmien prenikajúcich do vzdelávacích postupov, uskutočňovaných vďaka oddanej práci pedagógov, ktorí sú sami vynikajúcimi komornými hudobníkmi, ako aj v dôsledku početných kurzov organizovaných na konzervatóriách i mimo nich.