Dante
Nonesuch 2023
Britský skladateľ Thomas Adès (1971) sa rozhodol uctiť si 700. výročie úmrtia literárneho velikána Danteho Alighieriho (1265–1321) hudbou k celovečernému baletnému predstaveniu s názvom Dante, pričom predobrazom jeho diela sa stala Božská komédia. Balet vznikol v Adèsovej spolupráci s choreografom Waynom McGregorom a výtvarníčkou Tacitou Deanovou. Premiéra sa uskutočnila v októbri 2021 v Royal Opera House v Londýne, koncertné uvedenie projektu zaznelo v apríli 2022 vo Walt Disney Concert Hall s Los Angeles Philharmonic a dirigentom Gustavom Dudamelom.
Adèsovo dielo verne sleduje literárnu predlohu Božskej komédie, ktorú tvoria tri časti: Inferno (Peklo), Purgatorio (Očistec) a Paradiso (Raj). Úvodné Inferno má trinásť častí. Po krátkej introdukcii, v ktorej znejú divoké orchestrálne výbuchy, pekelné vyzváňanie a vírivé pohyby sláčikov, nasleduje The Ferryman (Prievozník), prevážajúci duše zosnulých do podsvetia. Adès vytvára ilúziu morských vĺn a krehké frázy kreslia mysteriózne a hrozivé zvukové obrazy. Pôvabná Pavan of the Souls in Limbo evokuje dobový tanec, pričom orchester v ostinátnom rytme znázorňuje absurdné tanečné výjavy a hudba, podobne ako v celom Inferne, neustálou zmenou a skracovaním metra diabolsky „kríva“. Časť Paolo a Francesca predstavuje vzletný valčík v rýchlom tempe so zreteľnými ponáškami a citovaním Čajkovského hudby. Nasledujú časti zobrazujúce hriešnikov a ich hrôzostrašné tresty.
Základným východiskom pre Adèsovo Peklo je jeho fascinácia hudbou Franza Liszta. Dante predstavuje reakciu na Lisztovu Danteovskú symfóniu a „zárodky“ Lisztovej hudby sa tu objavujú takmer neustále, ako napríklad zbesilý Grand Galoppe Chromatique v časti The Thieves. Adès cituje a recykluje aj Čajkovského Luskáčika, úryvky Berliozovej Fantastickej symfónie, tému Dies irae, Offenbacha, Stravinského, Ravela, Pucciniho operu Gianni Schicchi, Šostakoviča či Johna Adamsa.
Očistec prináša úplne iný zvukový svet. Kým Peklo bolo akýmsi diabolským úškľabkom, pohanským rituálom plným bizarných, spotvorených tanečných kreácií a démonických výjavov, Purgatorio sa začína nežne, zvukovou ilúziou vĺn, ľudského dychu a poryvov vetra bez tónových výšok, počuť len ticho a šumenie. Do tejto atmosféry zaznie prednahratý zvuk baquashot – modlitby sýrskych Židov, prednášanej pred svitaním v podaní kantora Gabriela Shrema, ktorá symbolicky pochádza z Ades Synagogue v Jeruzaleme. Nádherné splynutie židovskej modlitby plnej orientálnych fines a exotického orchestrálneho sprievodu v pomalom, vznešenom pohybe definuje hudbu všetkých častí Očistca.
Ten má však zároveň aj výrazný epický rozmer avizovaný názvami jeho jednotlivých častí. Po Úsvite na mori očistca čaká duše výstup na horu Mount Purgatory a návšteva Údolia kvetov, podstúpia Očistný oheň, za zvukov flauty uvidia Pozemský raj, pri Nebeskej procesii ich sprevádza clivá téma trúbky so vzdialeným hlasom kúzelnej modlitby a na samotnom konci čaká pútnikov veľkolepé Nanebovstúpenie za rytmického vyzváňania.
Samostatným, jednoliatym hudobným celkom je záverečná časť Paradiso. Tvorí ju takmer tridsaťminútový súvislý blok pripomínajúci pohyblivú špirálu zvuku, po ktorej tóny neprestajne stúpajú smerom nahor. Spočiatku znejú krátke, mihotavé motívy, plné ligotavého lesku, „poletujúce“ stále dokola v minimalistických ostinátnych figuráciách sláčikového tremola, kým vytrvalo bublajúca štruktúra vibruje a stúpa. Nekonečná melódia sa pomaly rozvíja a vytvára bezčasovú os stelesňujúcu božskú ideu rotujúceho infinita. Je to zvukový obraz perpetua mobile a podľa Adèsa je to zároveň pokus o dokonalú hudobnú geometriu. Raj predstavuje virtuálny cestovný plán – nebeské putovanie po planétach slnečnej sústavy až k vzdialeným hviezdam a samotnému biblickému zdroju svetla nazvanému Empyrean. Sledy durových akordov a záblesky fanfár, systematicky postupujúce basy, husté hudobné pradivo a hypnotické motívy vytvárajú nekonečnú algoritmickú slučku. V úplnom závere zaznie prudké vírenie bicích a prekvapivo i zbor Los Angeles Master Chorale v pokojnom, religióznom a radostnom zavŕšení putovania.
Dante je strhujúce majstrovské dielo. Vyše deväťdesiatminútová kompozícia na dvoch CD predstavuje dokonalú syntézu prvkov romantickej hudby a súčasných avantgardných postupov, hoci Adès, aj vzhľadom na funkcionalitu hudby určenej pre tanečné predstavenie, zostáva z rytmickej i harmonickej stránky v tradičnom a jasne uchopiteľnom móde rozšírenej tonality a takmer klasickej výstavby. Orchester vedený Gustavom Dudamelom hrá bravúrne, s nedostižným citom pre hladké legátové línie i démonické secco pasáže Inferna. Dielo je dostupné aj vo videoformátoch DVD/Blu-ray, no samostatná audionahrávka je aj bez vizualizácie úžasným a pohlcujúcim zážitkom.