Spectrum Quartett, (Nová) hudba na Rázcestí
7. 11. 2023
Banská Bystrica, Bábkové divadlo na Rázcestí
(Nová) hudba na Rázcestí
Duchnický – Paľko – Chuťková – Šarišský
Do Banskej Bystrice, tentokrát na pódium Bábkového divadla na Rázcestí, sa s programom štyroch kvartet od štyroch slovenských skladateľov tzv. Generácie 84–88 vrátilo sláčikové kvarteto Spectrum Quartett. Ojedinelá dramaturgia vznikla z iniciatívy umeleckého vedúceho ansámblu Jána Kružliaka ml. a bola zachytená aj na CD CUBUS. Prvýkrát zaznela v Banskej Bystrici v priestoroch Štátnej vedeckej knižnice už v júni 2021. V novembri tohto roka si mohlo banskobystrické publikum vychutnať program s rovnomenným názvom CUBUS znovu, v rámci festivalu (Nová) hudba na Rázcestí, realizovanom Fakultou múzických umení AU BB.
V zrelej, dobre usadenej interpretácii a mierne upravenej dramaturgii zazneli skladby P. Duchnického, V. Šarišského, L. Chuťkovej a M. Paľka. Akusticky nie veľmi prívetivá sála nezabránila kvartetu rozohrať divokú hru farieb, zvučných alikvotných tónov a delikátnych mikrointervalov. 4 kusy pre sláčikové kvarteto (2019) Petra Duchnického otvorili čarovný svet nočnej oblohy a kto chcel, mohol „vidieť“ aj padajúce hviezdy. Fantastické klesajúce glissandá svojou hobojovou farbou a zvláštnou clivosťou hneď na začiatku nechali tušiť, že paleta zvukov aj interpretačné akrobacie sa budú rozvíjať vo viacerých dimenziách.
Sláčikové kvarteto č. 6 (2020) Vladislava Šarišského predstavilo inú koncepciu, vychádzajúcu z tradičnejšej práce s hudobným materiálom. V slede hudobných príbehov sa interpreti stali ich hlavnými protagonistami, prechádzali nimi plynule a menili svoje roly.
Technicky náročná kompozícia Lucie Chuťkovej Loose in Blues – sláčikové kvarteto č. 1 (2019) kladie na interpretov vysoké nároky najmä v repetitívnych pasážach lámaných tzv. loopmi. Výborne zvolené tempo a ľahký sláčik atakovali sémantiku virtuozity a vytvorili v diele nebývalý ťah.
Koncert uzavrelo Sláčikové kvarteto č. 5 „BOX“ Quartet (2019/2020) Michala Paľka. Zvuková smršť, intenzita nastolených otázok so silným vnútorným pnutím našli rozuzlenie v extatickom žiarivom finále.
Spectrum Quartett v zložení Ján Kružliak ml., Miroslav Vilhan, Peter Dvorský a Branislav Bielik má potenciál abstrahovať fundamentálne prvky a stavať interpretačný oblúk z podstaty hudobného materiálu. Nehľadá však len identitu skladateľovej výpovede, ale aj svoju vlastnú. Individuality v službách celku vytvárajú špecifickú auru telesa. Tento nie úplne bežný fenomén, obzvlášť dôležitý pri uvádzaní súčasnej hudby, sa ukazuje ako dobre zvolená cesta. A hoci sláčikové kvarteto je historicky jedným z najstarších komorných zoskupení, v takejto konštelácii s prirodzenými žánrovými presahmi má stále čo povedať. V umeleckej starostlivosti kvarteta Spectrum Quartett neostáva hudba „stáť na rázcestí“, kde je mnohokrát premiérou zároveň aj derniérou.