SOLE - ELOS
CPL–Music 2024
Hudobníci slovenského zoskupenia SOLE vykročili na albume ELOS do oblasti world music vyzbrojení vedomosťami zo štúdií na zahraničných jazzových akadémiách ako aj so skúsenosťami z hudobného prostredia, odkiaľ pochádzajú. Sú to osobnosti s originálnym hudobným názorom, ich práca na iných projektoch už bola v minulosti zhodnotená rôznymi hudobnými cenami.
Vlajkovou loďou CD je švédska ľudová pieseň Vi Ska Dansa Med Sara, v komplexnom aranžmáne všetkých členov súboru. Hlas Júlie Kozákovej tu má čistú, takmer detskú farbu, ktorá je zdvojená mužským vokálom (Ľubomír Gašpar). Čarovanie s farbami a hlasmi má psychedelické vyznenie a klavírne sólo Ľudovíta Kotlára prenáša poslucháča do sveta meditatívnej hudby, na akú sme zvyknutí na nahrávkach mníchovského vydavateľstva ECM.
Skladba Alfonsina y el mar z repertoáru Mercedes Sosaovej vznikla v reakcii na samovraždu argentínskej poetky a feministky Alfonsiny Storniovej. Kozákovej verzia témy sprostredkúva emócie ako hrdosť, vzdor ale aj vyrovnanosť s osudom. Z inštrumentálnej stránky je, na rozdiel od originálu, postavená na pulzácii rýchleho jazzového valčíka, na ktorom vynikne nielen melodické sólo Filipa Urdu na akordeóne, ale aj jeho rytmicky konzistentný sprievod pod vokálom v závere skladby.
Hudba Balkánu je zastúpená hneď dvomi titulmi. Devoiko, mari hubava je pôvodne skladba, ktorú spieva muž žene a pochádza z obdobia tureckých nájazdov na Bulharsko. Kozáková sa v melizmách zameriava na detail a emóciu smútku podáva bez zbytočného pátosu. Ergen deda v 7/4 metre s meniacim sa tónorodom nechá vyniknúť rozsiahlemu Kotlárovmu sólu, ktoré obsahuje motivickú prácu i zaujímavé reštrukturalizácie pôvodnej harmónie.
Emotívnym vrcholom albumu je spracovanie ľudovej piesne A nad mlynom pochádzajúcej z Gemera. Kozákovej zdržanlivá, priam „civilná“ interpretácia témy s citlivým sprievodom rytmiky navodí intímnu atmosféru pre následné Gašparovo kontrabasové sólo à la Charlie Haden.
Jedinú čisto inštrumentálnu skladbu albumu vrátane aranžmánu dodal pedagóg žilinského konzervatória, jazzový saxofonista Marek Pastírik. Girasole používa postbopový kompozičný jazyk v kombinácii s balkánskym folklórom štýlu Goran Bregović meets Robert Glasper. V emočne vypätej a rytmicky komplexnej téme znie kapela pod vedením Urdovho akordeónu kompaktne. Klavírne sólo je potvrdením Kotlárovho statusu nadžánrového inštrumentalistu. Parfait v závere skladby je sólo Juraja Rašiho na bicích nástrojoch.
Kozákovej prejav je v skladbách, ktoré by zniesli aj extrovertnejšiu interpretáciu, skôr opatrný až relaxovaný. V prípade miniatúry Quisiera yo renegar, skladby z klasického flamencového repertoáru, vyplýva introvertnejšie spracovanie zo samotného obsadenia (ženský hlas so sprievodom kontrabasu). Pri Te voy a contar un cuento je jej prednes témy kvôli komplikovanému vedeniu sprievodných hlasov akordeóna s klavírom menej čitateľný.
Úvod Kotlárovho aranžmánu rómskej ľudovej piesne Ke somas me, ktorý je postavený na coltranovskom sentimente, vzápätí uzemňuje citácia originálnej verzie témy v Kozákovej poučenej interpretácii. Po momente prekvapenia je skladba nanovo definovaná groovovým ostinatom. Nad ním sa odvíja virtuózne klavírne sólo s odkazmi na klasickú hudbu a rómsku tradíciu s náznakmi blue notes. Kozákovej jemná vokalíza pripraví záver skladby i celého albumu, v ktorom nad groovovým ostinatom zaznie repetícia témy.
Projekt SOLE hľadá v piesňach rôznych krajín a časov odpovede na univerzálne a nadčasové otázky. Album ELOS svojím názvom napovedá, že sú zrkadlením našich skúseností, nádejí a túžob. Dramaturgia CD prepája slovenský, rómsky a balkánsky folklór s flamencom, argentínskou zambou a jazzom. Napriek drobným výhradám technického rázu ide o cenný album, ktorý je dokumentom hudobnej úrovne i filozofickej vízie mladých slovenských hudobníkov pôsobiacich v oblasti world music.