Slovenský mládežnícky orchester opäť na kurzoch
„Verím, že pre rozvoj mládežníckych orchestrov je veľmi dôležité a rozhodujúce, aby uvádzali takzvaný základný symfonický repertoár, ktorý zahŕňa najmä diela veľkých majstrov prvej viedenskej školy. Ako nám povedal veľký dirigent Bernard Haitink počas dirigentských kurzov v Luzerne, ‚táto hudba musí byť naším každodenným chlebom‘. Pochopenie a stelesnenie charakteristických prvkov klasicizmu – symetrie, elegancie, rovnováhy, čistoty, štruktúry a formy – je kľúčové pre ďalšie štúdium a interpretáciu každého hudobného repertoáru.“
Začiatkom letných prázdnin sa už tradične uskutočnilo sústredenie Slovenského mládežníckeho orchestra. Tieto sústredenia majú od r. 2022 svoju rezidenciu v Košiciach, kde v spolupráci so Štátnou filharmóniou, Konzervatóriom Petra Dvorského a Národným divadlom vzniklo priaznivé prostredie pre skúšobnú fázu, individuálnu prípravu i koncertnú prezentáciu.
Od jeho inštitucionálneho ukotvenia medzi projektmi Hudobného centra a prijatia do Európskej federácie národných mládežníckych orchestrov v r. 2017 sa na kurzoch a sústredeniach Slovenského mládežníckeho orchestra (SMO) na základe konkurzov doteraz zúčastnilo približne 200 študentov prevažne slovenských konzervatórií a vysokých škôl hudobného zamerania. V ostatnom letnom projekte projekte účinkovalo 45 hudobníkov, vrátane rakúskej hráčky lesnom rohu, členky Wiener Jeunesse Orchester, s ktorým SMO spolupracuje na výmenných projektoch v rámci Európskej federácie národných mládežníckych orchestrov. Aktivity SMO zahŕňajú orchestrálne sústredenia, komornú hudbu, špecializované kurzy i výmenné programy, ktorých cieľom je ponúknuť perspektívnym mladým hudobníkom dôležité skúsenosti a poznatky v ich príprave na profesionálnu kariéru.
Program tentoraz patril dielam klasikov, ktoré sú súčasťou kmeňového repertoáru orchestrov na celom svete: predohra Hebridy Felixa Mendelssohna Bartholdyho, Haydnov 1. violončelový koncert a 1. symfónia Ludwiga van Beethovena. Niežeby pre hráčov úrovne členov SMO neboli výzvou na technickej úrovni, v rámci sólového repertoáru však hrávajú aj podstatne ťažšie skladby. Náročnosť orchestrálnej hudby klasicizmu tkvie najmä v jasnosti a určitosti všetkých detailov interpretácie, vrátane štýlovo primeranej dynamiky, agogiky, v precíznej intonačnej a rytmickej súhre. Kľúčové miesto v rámci sústredení SMO majú preto delené skúšky jednotlivých nástrojových skupín. Aj tento rok ich viedli renomovaní orchestrálni hudobníci – poprední členovia Štátnej filharmónie Košice Maroš Potokár, Róbert Lenárt, Zuzana Ďurčeková a Miroslav Greman, ako aj Milan Radič z Mozarteum Orchestra Salzburg, Juraj Valenčík, ktorý v uplynulých sezónach pôsobil v Helsinki Philharmonic Orchestra a Ronald Šebesta zo Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu.
Radostne očakávaný moment prvého stretnutia celého orchestra nastal na tretí deň. Tutti skúška s Marcom Vlasákom, postgraduálnym študentom dirigovania Vysokej školy múzických umení, v priestoroch skúšobne orchestra košického Národného divadla naplnila tieto očakávania, nastavila základné štandardy súhry, ale odhalila aj novú vrstvu detailov vyplývajúcich z komplexnosti diel, suverénnemu tlmočeniu ktorých bude potrebné venovať ešte zvýšenú pozornosť.
Napätie pred prvou skúškou s dirigentom Dionysisom Grammenosom bolo preto vysoké. Mladý grécky dirigent má výraznú charizmu: rozpráva tichým hlasom, z jeho komunikácie na skúškach je zrejmé, že detailne pozná interpretované diela, má jasnú predstavu o spôsobe ich predvedenia a zároveň vníma aj individualitu každého jedného hudobníka v orchestri. Jeho dirigentské gesto je sugestívne, muzikálne, presné, čitateľné, poskytujúce orchestru oporu aj v náročných prechodoch so zmenami tempa. Sám pritom čerpá nielen zo svojich dirigentských štúdií vo Weimare a Aspene, ale aj zo svojich skúseností, ktoré získal ako úspešný, medzinárodne aktívny hudobník – klarinetista. Po skončení štúdia nečakal na dirigentské ponuky a pozvania. V r. 2017, popri úspešnom rozvíjaní kariéry sólového a komorného klarinetistu, položil základy Gréckeho mládežníckeho symfonického orchestra (GYSO), s ktorým odvtedy dva razy vystúpil v berlínskom Konzerthause a v novembri tohto roka ho po prvý raz predstaví v Carnegie Hall v New Yorku. Živé záznamy z koncertov GYSO v Aténach a v Berlíne s dielami Beethovena, Liszta, Brahmsa, Čajkovského, Rachmaninova sú svedectvom špičkovým umeleckých výkonov, ktoré znesú porovnanie s referečnými nahrávkami popredných svetových orchestrov. Dionysis Grammenos, ktorý v uplynulej sezóne debutoval na čele London Philharmonic Orchestra a Houston Symphony Orchestra, spolupracoval so Slovenským mládežníckym orchestrom po druhý raz. Po sústredení v Košiciach s ním vlani koncertoval v Dome umenia a v budapeštianskom Dome maďarskej hudby. Pracovať s vynikajúcim, generačne blízkym a úspešným dirigentom je pre mladých hudobníkov mimoriadne inšpirujúce.
Violončelista Juraj Škoda sa stal členom SMO na základe konkurzu v r. 2019. V tom istom roku účinkoval v orchestri pod taktovkou Benjamina Bayla na koncertoch v Bratislave, Prahe a Berlíne. V r. 2023 s komorným súborom zloženým z hudobníkov Holandského a Slovenského mládežníckeho orchestra naštudoval Okteto Franza Schuberta. Ako absolvent Akadémie Českej filharmónie odohral vo violončelovej sekcii tohto elitného orchestra desiatky koncertov na svetových pódiách. V súčasnosti je študentom AMU v Prahe v triede prof. Mikaela Ericssona. Tentoraz sa s SMO predstavil po prvý raz aj ako sólista, s dielom, ktoré v minulosti intenzívne študoval a uvádzal s dirigentom Jackom Martinom Händlerom.
„Bolo veľkou radosťou a cťou spolupracovať s priateľmi, rovesníkmi zo slovenských konzervatórií a vysokých škôl. V orchestri vládlo od začiatku veľmi dobré, pozitívne mentálne nastavenie. Zvlášť si cením možnosť detailných skúšok Haydnovko koncertu s orchestrom, na čo v profesionálnych podmienkach zvyčajne, žiaľ, neostáva čas. Dirigent pripravil čisté, transparentné hudobné zázemie, v ktorom som sa ako sólista cítil komfortne a slobodne. Veľkú podporu som vnímal aj od hudobníkov orchestra.“
V druhej časti programu, v Beethovenovej 1. symfónii, Juraj posilnil violončelovú sekciu. Možnosť účinkovať v jednom telese s hudobníkom, ktorého zdobia bohaté skúsenosti z Českej filharmónie, bola pre členov SMO dodatočnou vzpruhou a motiváciou.
Na záver sústredenia sa uskutočnili dva koncerty: prvý v Michalovciach bol, napriek pozitívnej odozve publika, poznačený náročnou akustikou a po jeho skončení bolo v orchestri cítiť isté sklamanie. Bola to však užitočná skúsenosť. Na generálke záverečného koncertu v košickom Dome umenia dirigent mladým hudobníkom pripomenul, že ani špičkové orchestre v akusticky nekvalitných sálach neznejú dobre. A položil otázku, ako chcú zahrať na záverečnom koncerte. „Sústredene“, „presne“, „čisto“, „aby sme si to užili“ – tak znela väčšina odpovedí. Dionysis Grammenos ponúkol ako odpoveď svoju hudobnícku motiváciu: „zahrať ďalší raz vždy lepšie, ako kedykoľvek predtým“.
Priaznivá akustika Domu umenia, vynikajúca pripravenosť, obrovské sústredenie a nadšenie všetkých hudobníkov, pozorné publikum, strhujúci sólista a inšpirujúci dirigent prispeli k nezabudnuteľnému večeru. „V Beethovenovej 1. symfónii sa prejavila hĺbka a detailnosť naštudovania. Na koncerte v Košiciach sme už nepotrebovali mať oči stále v notách, mali sme medzi sebou vynikajúci kontakt, spoločné hranie sme si užívali,“ stručne vyjadril svoje dojmy po záverečnom koncerte Juraj Škoda.
Aktivity členov SMO pokračovali počas celého leta. Piati účinkujú v projekte Wiener Jeunesse Orchester (koncerty o. i. v Bukurešti), jedna hudobníčka v Ukrajinskom mládežníckom orchestri (koncerty v Norimbergu a Luzerne) a jedna hudobníčka v Slovinskom mládežníckom orchestri. V novembri budú dvaja hudobníci hosťovať na základe pozvania Dionysisa Grammenosa v GYSO (koncerty v Aténach a newyorskej Carnegie Hall). Sústredenie sláčikového orchestra SMO sa uskutoční v decembri pod vedením Igora Karška a so sólistom Matúšom Veľasom, s adventnými koncertmi v Trnave (14. 12.) a Bratislave (15. 12.).