Pocta Bachovi v podaní L. Lohmanna
27. 4. 2025
Bratislava, Reduta
Ludger Lohmann
J. S. Bach
Slovenská filharmónia sa odhodlala vzdať poctu J. S. Bachovi pri príležitosti 340. výročia jeho narodenia formou dramaturgicky odvážneho projektu – uvedením kompletného skladateľovho cyklu Umenie fúgy BWV 1080. Ide o čisto kontrapunktickú hudbu, posledný plod Bachovej jedinečnej schopnosti myslieť v súčasne znejúcich melodických líniách. Každú fúgu pomenoval skladateľ v tomto diele ako Contrapunctus.
Koncert trval s prestávkou takmer 2 hodiny a konal sa v rámci cyklu Organových koncertov. Interpretom bol jeden z najuznávanejších organových virtuózov a pedagógov súčasnosti Ludger Lohmann, pôsobiaci od r. 1983 na Musikhochschule v Stuttgarte. Medzi organistami je známy okrem iného početnými štýlovo dokonalými nahrávkami závažných diel organovej literatúry na historických organoch so zvukovým charakterom čo najvernejšie zodpovedajúcim hraným dielam.
Bach nepripojil k Umeniu fúgy žiadne interpretačné poznámky, dokonca ani predpis hudobného nástroja (alebo nástrojov), na ktorom sa majú hrať jednotlivé melodické línie zapísané na samostatných notových osnovách. Preto dielo zaznieva nielen v podaní organistov, čembalistov či klaviristov, ale aj v interpretácii najrozmanitejších inštrumentálnych, ba dokonca aj vokálnych ansámblov. Niektorí organisti interpretujú dielo prevažne manualiter (bez pedálu), argumentujúc tým, že najnižší hlas nie je písaný s ohľadom na prirodzený spôsob pedálovej hry (čo je pravda a Bach to v svojich organových skladbách naozaj rešpektoval). Hru náročného cyklického diela si interpret nijako neuľahčil. Lohmann hral dielo v sviežich tempách a v prevažne mierne non-legátovej, no zvukovo bohato diferencovanej artikulácii so štýlovo striedmou, pritom však pôsobivou a prirodzenou agogikou. Najnižší hlas hral (s výnimkou štyroch dvojhlasných kánonov) dôsledne na pedáli. Jeho pedálová technika je neuveriteľná – aj v nohami hraných trilkoch a obzvlášť v ornamentálnych skupinkách nôt (tirádach) v Contrapuncte VI vo francúzskom štýle bola hra absolútne zrozumiteľná a vo zvuku na nerozoznanie od hry prstami. Výnimku umelec urobil v Contrapuncte IX à 4 alla Duodecima, kde hral pedálom základnú tému cyklu zaznievajúcu v dlhých hodnotách vo vnútorných hlasoch v odlišnej farbe zvuku na spôsob chorálového cantu firmu. Prvé veľké prekvapenie prišlo krátko pred prestávkou, keď technicky náročný trojhlasný Contrapunctus VIII hral Lohmann ako organové trio, teda tri hlasy zneli v odlišných zvukových farbách v pravej ruke, ľavej ruke a pedáli.
Po prestávke koncert pokračoval dvoma zrkadlovými fúgami, pričom trojhlasný Contrapunctus XIII hral opäť ako virtuózne organové trio. Zvukovo a sadzobne odľahčené štyri dvojhlasné kánony pripravili poslucháča na impozantný záver cyklu. V nedokončenej Fuge a 3 Soggetti, kde treťou témou je skladateľovo meno B-A-C-H, umelec zvolil prístup, ktorý z hľadiska technickej náročnosti už hraničí s čarovaním: štyri hlasy hral v štyroch odlišných zvukových farbách, a to tak, že spodný hlas prirodzene hral pedálom, kým vrchné tri hral dvoma rukami na troch manuáloch. Po umĺknutí hlasov nedokončenej fúgy umelec uzavrel cyklus chorálovým spracovaním Von deinen Thron tret ich hiermit (ide o iný text na melódiu cirkevnej piesne Wenn wir in höchsten Nöthen sein), ktorým bol cyklus zakončený v tlačenom vydaní po Bachovej smrti. Umenie fúgy interpret predstavil vo vkusnej, zvukovo príjemnej registrácii striedajúcej rôzne farebné registračné zostavy pre jednotlivé fúgy, pričom v niektorých uplatnil aj jazykové registre a v triovej a kvartetovej hre registroval vrchný hlas s farbiacimi alikvótmi na spôsob kornetu alebo sesquialtery.
Asketicky znejúca hudba Umenia fúgy bola ešte aj po 200 rokoch od skladateľovej smrti predmetom polemických úvah, či ide vôbec o hudbu na živé uvádzanie a počúvanie, alebo o abstraktný teoretický konštrukt. O to viac ma teší, že bratislavské publikum, ktoré zaplnilo približne polovicu Koncertnej siene SF, si (až na zopár jedincov) dokázalo poslucháčsky náročné Bachovo fascinujúce kontrapunktické kompendium v skvelej interpretácii sústredene vypočuť do konca a vychutnať si jedinečnú atmosféru pokoja, poriadku a pokornej duchovnej múdrosti, aké toto dielo ponúka.