Pärtovo vnútorné ticho zaznelo v košickom dóme
29. 5. 2025
Košice, Dóm sv. Alžbety
Estónsky filharmonický komorný zbor, T. Kaljuste, K. Toomoja
KHJ: Pärt
Pri príležitosti životného jubilea Arva Pärta sa Estónsky filharmonický komorný zbor vydal na svetové turné. V Košiciach vystúpili v Dóme sv. Alžbety Uhorskej pod taktovkou šéfdirigenta Tõnu Kaljusteho, part organu stvárnil Kadri Toomoja. Do posledného miesta zaplnený košický chrám s pokorou prijímal umenie spevákov. Výnimočnosť chvíle dotváralo farebné osvetlenie, ktoré v decentných pastelových tónoch upriamovalo pozornosť na výrazné architektonické prvky.
Zbor bol z pochopiteľných dôvodov umiestnený pri organe na chóre, čo tiež výrazne prispelo k vnímaniu hudby v hlbokej kontemplácii. V programe odznela Berliner Messe, popretkávaná skladbami z rôznych období bohatého skladateľského odkazu Pärta. Skladba Summa vznikla v r. 1977 a so svojou kruhovou štruktúrou hlasov reprezentuje mimoriadne zložitý kompozičný systém vyvinutý skladateľom. Pri jej počúvaní bola komplikovanosť nahradená ľahkosťou interpretácie. Zbor s absolútne dokonale vyvinutou technikou súznenia jednotlivých hlasov, iskrivou intonačnou čistotou prichádzal k podstate hudobných štruktúr.
Kantáta Dopo la Vittoria (vznikla v r. 1996 na objednávku na oslavu 1 600 rokov od smrti sv. Ambróza) je skladbou so svižnejším tempom a radostnou melodikou, kde zbor ukázal, ako vie pracovať s farbou hlasov. Zamat sa premenil na svieži jas ranného slnka. Podobný charakter i štruktúru má aj Which Was the Son of..., objednaná mestom Reykjavík pre program Európskeho hlavného mesta kultúry. Prirodzenosť a ľahkosť sopránov a meditatívna farba basov so spektrom čiastkových tónov, v ktorých sú bytostne citeľné korene ľudskej podstaty, sa najviac dotkli duše vnímavého poslucháča v záverečnej skladbe koncertu, ktorou boli časti Kontakion a Ikos z rozsiahleho zborového diela Kanon Pokajanen, spievaného v cirkevnej slovančine. Najmä kondák Duša moja, vstaň bol mimoriadne sugestívnym momentom celého koncertu. Na záver odznela Modlitba po kánone. Len málokedy sa mi stáva, že sila hudby ma unáša do inej dimenzie a strácam pocit tiaže svojho tela. Je to tak, fenomén Pärtovej hudby je nezameniteľný. Je to priestor vnútorného ticha, dokonalej jednoduchosti, stav vedomia. Sám autor hovorí, že svojou tvorbou hľadá ostrov, kde sa môže odohrať vnútorný dialóg s prapodstatou ľudskej existencie. Estónsky filharmonický komorný zbor je pre túto transmisiu vyvoleným z vyvolených. Vďaka výnimočnosti jeho interpretačného umenia sa koncert právom zapísal medzi vrcholné udalosti v celej histórii festivalu KHJ.