My Debut
My Debut
Real Music House 2024
Postupne od konca r. 2024 po začiatok r. 2025 prinieslo vydavateľstvo Real Music House na streamovacie platformy projekt nazvaný My Debut. Jeho obsahom sú nahrávky skladieb slovenských skladateľov interpretované mladými hudobníkmi – študentmi, ktorých pri nácviku skladieb podporovali ich pedagógovia. Jednoduchý princíp sociálnych väzieb, kde jedni potrebujú druhých a vzájomná pomoc je prejavom ľudskosti, priniesol výsledný produkt, za ktorý je vhodné vydavateľstvu poďakovať.
Výber skladieb zahŕňa výlučne tvorbu pre sólové nástroje (husle, gitara, akordeón, klarinet). Huslista Ivan Virág nahral skladbu J. Iršaia Caprichiolino 5 (2021). Išlo o povinnú skladbu na Medzinárodnej husľovej súťaži VŠMU v r. 2022. Forma variácií kladie na interpreta nároky využitím rôznych techník hry na husliach, ale zároveň necháva priestor pre poslucháča a vedie ho červenou niťou svojej tematickej bunky od začiatku až k záveru. Virág dodal skladbe potrebnú energiu a vystihol prvky grotesky schované v technických úskaliach.
Iršaiova hudba dostala v projekte priestor ešte raz. Huslistka Terézia Mušutová dostala možnosť hrať sa s lienkami. Cyklus sólových skladieb pre husle s názvom Pimpampunči (2010) pozostáva zo šiestich miniatúr s názvom Lienka v rôznych jazykoch, okrem 5. časti s názvom Simple Song. Priznám sa, že som očakávala motív detskej piesne, ktorú má vo svojom kultúrnom dedičstve vari každý národ. Nie je tam. Latentné náznaky hudobného temperamentu jednotlivých „lienok“ však môžeme skladbe prisúdiť. Interpretácia je opäť náročná na rytmus, striedanie rôznych techník, ale i na vyjadrenia mimohudobného obsahu (bzukot, let, frekvencia kmitania, prchavosť). Mušutová sa svojej úlohy zhostila veľmi dobre. Vyjadriť emóciu a charakter na takej malej ploche je prejavom vyspelosti interpreta s citeľným potenciálom, ktorý sa bude iste ešte rozvíjať.
Ľuboš Bernáth napísal pre gitaru skladbu s názvom Sonata Chiara v r. 2024. Gitarista Augustín Mušuta sám hovorí, že si ju vybral, lebo je pekná a evokuje v jeho predstave obrazy. Ak by som zvolila prísny jazyk hudobného teoretika, tak by som ju nazvala tonálnou skladbou. Ak by som zvolila jazyk bežného hudobného poslucháča, povedala by som, že je to skladba „pre ľudí“. V interpretácii Mušuta nachádza príjemné a teplé hniezdo. Mäkkosť jeho tónu a farebnosť nástroja vyžaruje pravidelnú pulzáciu, priestor na uvoľnenie pnutia a dotyk pokoja.
Akordeónu sa zvykne hovoriť, že je to „malý organ“, a tak skladba Jozefa Podprockého Suita Choreica (1978), pôvodne napísaná pre organ, našla v Kristinke Vrbe interpretku, ktorá má vycibrený štýl interpretácie. Skladby napísané v neobarokovom štýle predniesla na nahrávke s premyslenou koncepciou a farebne pestrým registrom zvukov.
Tvorba pre sólové husle jedného z prvých absolventov slovenskej skladateľskej školy Ladislava Burlasa je v projekte zastúpená skladbou Kadencia pre husle sólo (1974). Je to koncertantná skladba a s jej technickými úskaliami sa výborne vysporiadala Karolína Krigovská.
Klarinet je nástroj, ktorého zvukové možnosti veľmi rada vo svojej tvorbe využíva Iris Szeghy. Kompozícia Vivat Summervznikla ešte v r. 1985. Sedemčasťový cyklus tvoria krátke miniatúry pripomínajúce akvarely s technikou nanášania farby na mokrú plochu. Názvy jednotlivých častí (Letný ohňostroj, Chvála vode, Dusno, Búrkové intermezzo, Chvála vánku, Hravo a bezstarostne, Vivat leto) podnecujú predstavivosť a inšpirujú k hľadaniu farebných zvukových možností nástroja. A práve to sa výnimočne dobre podarilo interpretovi Albínovi Blahovi.
Album My Debut potvrdzuje, že má zmysel ísť ďalej, spolupracovať, podporovať sa, vážiť si prácu iných i svoju a byť jeden pre druhého jedinečným v bezpodmienečnom prijatí.
(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 11/2025.)