Musica Slovaca
Musica Slovaca
Pressburg Saxophone Quartet
Swingmánia 2024
Saxofónové kvarteto Pressburg Saxophone Quartet nedávno predstavilo svoj nový album so sľubným názvom Musica Slovaca. Vychádza z názvu rovnomenného, skvelého a na Slovensku mimoriadne obľúbeného diela Ilju Zelenku, no zároveň naznačuje, že všetky skladby na tomto CD sú dielom slovenských skladateľov. Je to prvý veľmi zaujímavý a presvedčivý aspekt tejto nahrávky. Mnohé mladé saxofónové kvartetá sa dostávajú do pasce hrania, a najmä nahrávania, takmer výlučne úprav (viac či menej) známych diel klasického repertoáru. Ak je prezentovaná pôvodná tvorba, kvalita skladieb môže byť často sklamaním. Nie však v tomto prípade! Všetky diela sú nadmieru presvedčivé a skladby sú usporiadané veľmi organicky. Je v skutku chvályhodné, že prešporskí saxofonisti zvolili práve tento prístup.
Kvarteto tvoria: Andrei Simančuk – sopránsaxofón, Silvia Macejová – altsaxofón, Ján Gašpárek – tenorsaxofón a Ladislav Fančovič – barytónsaxofón. Fančoviča poznáme nielen ako výnimočného klaviristu, ale aj ako významného propagátora klasického saxofónu v strednej Európe. Stále sa rozrastajúci festival a majstrovské kurzy Saxophobia Bratislava sú azda najvýraznejším svedectvom jeho aktivít v tejto oblasti.
Fančovič a Gašpárek tvoria v kvartete skvelý zvukový, hudobný a rytmický základ. Zaujímavosťou, ktorá stojí za zmienku, je, že obaja hrajú na vintage saxofónoch značky Buescher s veľkým komorným náustkom, ktorý vytvára krásny teplý a spevavý tón. Šimančuk a Macejová hrajú na modernejšom nástrojovom setupe, ktorý dodáva diskantu zoskupenia nádhernú čistotu. V mnohých momentoch vedia ako teleso využiť túto kombináciu historických a nových nástrojov vo svoj prospech. Na niektorých miestach však Simančuk zvukovo vyčnieva z kvarteta a stáva sa príliš výrazným. Taktiež intonácia v diskante súboru je niekedy trochu nepresná, no neuberá to nič z hudobného zážitku pri počúvaní tohto CD.
Na plynúcu hudbu Broken Image Viliama Gräffingera nadväzuje známa Musica Slovaca, ktorú tu Fančovič majstrovsky upravil. Za zmienku stojí aj hudobne vkusné sólo v podaní Macejovej. Zagarova skladba Pieseň čeľadnice Hanne umne spája tradičné hudobné idey s hlasom súčasnosti. Iršai, ktorý už napísal mnoho skladieb pre saxofón, prispieva s úspechom na album veľmi odlišným Saxburgerom. Rôznorodosť skladieb je ďalším skvelým aspektom tohto disku. Všetky skladby sú odlišné a ich dobre zvolené poradie to len podčiarkuje. V Iršaiovi môžeme v malých sólach obdivovať lyrickosť a ladenie oboch nízkych saxofónov – tenorového a barytónového.
7 fúg Jána Cikkera, ktoré boli napísané pre organ, sa tak dobre hodia pre saxofón, až by sa mohlo zdať, že boli skomponované pre tento nástroj. Ak je aranžmán takýmto nádherným prekladom, možno si ho vychutnať a oceniť rovnako ako pôvodné dielo. Jeho príjemným aspektom je, že predstavuje viac možností pre ansámbel a schopnosti hráčov, keďže niektoré fúgy sú pre 2, iné pre 3 hlasy. Iba posledná fúga je napísaná pre 4 hlasy. Je to taká skvelá hudba! Vrcholom tejto skladby je pre mňa mimoriadne vkusná hra Gašpárka a Simančuka v úvode 6. fúgy.
Kvarteto sa skvele orientuje aj v mierne komplikovaných a nádherne sa prelínajúcich líniách Saxofoniády od Tadeáša Salvu. Skladba Umbra Milana Paľu dostáva energickú interpretáciu, akú si zaslúži, a zároveň majú umelci dobre na zreteli aj jej nežné prvky. Lejavova skladba je prekvapujúca a jej názvom možno pokojne označiť aj samotný výkon hráčov – SaxArt.
Pressburg Saxophone Quartet je skrátka zvukovo aj muzikálne veľmi všestranným súborom. Prial by som si celosvetovo viac takýchto saxofónových kvartet, ktoré by si ctili skladateľské dedičstvo svojej krajiny tak, ako to robia oni.