Mirka Záhumenská: HERMEL(Y)ODIES
Mirka Záhumenská
HERMEL(Y)ODIES
tribute to Gabriela Hermélyová
Hudobný fond 2023
Spojenie dvoch svetov: éry starých šlágrov, plnej spomienok a nostalgie, a éry aktuálnej s novým prístupom k jazzu. Takto by som definovala debutový album speváčky a textárky Mirky Záhumenskej. Zo slovnej hračky v jeho názve je zrejmé, že ide o poctu Gabriele Hermélyovej, prvej dáme slovenského swingu. Rodáčka z Košíc s krásnym zamatovým hlasom mala v bývalom Československu v 60. a 70. rokoch hviezdnu kariéru s desiatkami hitov. Mirka Záhumenská je veľkou obdivovateľkou jej vokálneho prejavu (ako sama píše v bulletine) a práve tento album je jej splnenou túžbou pripomenúť skvelú a rozmanitú piesňovú tvorbu, ktorú Hermélyová interpretovala.
Na albume spolupracoval rad tých najlepších slovenských umelcov zo sveta jazzovej i klasickej hudby: Ľuboš Šrámek (aranžmány a programovanie, klavír, Fender Rhodes, Hammond organ, vibrafón, vokály), Pavol Bereza (gitara), Nikolaj Nikitin (basklarinet, tenorsaxofón), Matej Štubniak (kontrabas), Juraj Griglák (kontrabas), Jakub Valiček (bicie nástroje), Juraj Bartoš (trúbka, krídlovka), Peter Lipa (spev) a Mucha Quartet.
Desať skladieb – desať chutí, a nová podoba každej z nich prináša pestré, no brilantne zladené ingrediencie do starých známych šlágrov. Sedem skladieb z repertoáru Hermélyovej z 50. až 80. rokov dopĺňa jazzový štandard Desafinado so slovenským textom a dve pôvodné skladby z pera Ľuboša Šrámeka (Áno ona a Hermel(y)odies). Svojou podstatou nás každá z nich presvedčivo vráti do čias, keď bola živá hudba (na počúvanie či tanec) veľmi významným aspektom kultúrneho vyžitia.
Azda najsilnejšou stránkou albumu je však jeho inštrumentálna zložka. Aranžmány Ľuboša Šrámeka vynikajú modernou harmonickou štruktúrou, komplexnou prácou s melódiou a zvukom súčasných jazzovych ansámblov, čím sa od štýlu pôvodných nahrávok evergreenov či bossa novy značne odlišujú.
Hneď v úvodnej skladbe Nostalgia z pera Pavla Zelenaya počuť kultivované prepojenie jazzovej improvizácie individuálnych hráčov a štylizačne hravý charakter sláčikového kvarteta s jednoduchosťou vokálneho prejavu Záhumenskej. Ambient skladby dotvárajú vkusné a sofistikované sóla Juraja Bartoša na krídlovke a Šrámeka na klavíri.
Iba v duu predstavia Záhumenská a Šrámek Intro k skladbe Jaromíra Dlouhého Každý z nás so štipkou originality s efektom starého rozladeného pianína. V rovnakej zostave s efektom praskajúcej platne sa obaja hlavní interpreti objavujú aj v bonusovej skladbe albumu na hudbu Pavla Zelenaya Môj ideál. Čistý, prirodzený a hlavne nenútený vokálny prejav Záhumenskej, Bartošovo trúbkové a Šrámekovo klavírne sólo sa v žartovne poňatej piesne Každý z nás na text Milana Lasicu organicky prelínajú so swingujúcim jazzovým ansámblom.
Živým swingom s priezračným zvukom a elegantným gitarovým sólom Pavla Berezu sa hráči predviedli aj v pôvodne popovej piesni Jána Siváčka Ty nie si môj typ. Aranžmán Hermélyovej obľúbenej bossa novy Carlosa Jobima Desafinado so slovenským textom od Tibora Grünnera (Keď sa láska rozladí) má pochmúrnejší charakter a modernejší harmonický koncept s vkusným basklarinetovým sólom Nikitina a klavírnym sólom Šrámeka.
Mojím osobným obľúbencom sa stal evergreen Jozefa Franka-Zemplínskeho Pošepkaj mi tíško v netradičnej inštrumentácii – iba dva hlasy a kontrabas. Záhumenská spolu s hosťami, legendami slovenského jazzu Petrom Lipom a Jurajom Griglákom, v symbióze dvoch kontrastných hlasov a melodickosťou Griglákovej hry určite potvrdzujú, že menej je viac. Vkusné prepojenie jazzmanov s Mucha Quartet môžeme počuť v aranžmáne titulu So slzami v očiach na hudbu a text Dušana Pálku s latinskoamerickým nádychom, ako aj v Šrámekovej originálnej kompozícii na text Mirky Záhumenskej, venovanej Hermélyovej Áno ona.
Prekvapením je verzia piesne Vieroslava Matušíka Mám ho rada, zvukovo a štýlovo odlišná od zvyšku skladieb. Elektronický, tanečný a drum’n’bassový charakter spolu so snovými vokálnymi plochami Záhumenskej nás prenášajú do éry elektronickej hudby 90. rokov à la Zero 7. Sú v nej však cítiť postprodukčne navrstvené stopy trúbky a sláčikového kvarteta, ktoré pôsobia umelo. Sú to skutočne dva úplne odlišné svety – svet modernej verzie hudby, svieži a inovatívny, a úplne iný svet klasicky poňatého spevu akoby zastaveného v minulom storočí.
Profesionalita, kvalita a skúsenosti každého inštrumentalistu sú oporou hlavnej protagonistky. Inovatívnosť, originalita a autentickosť Šrámekovej kompozičnej reči tvoria hudobne, zvukovo a farebne celistvý album, ktorý je od začiatku až do konca príjemným narátorom hudobných príbehov.