Lenka Gálisová: V znamení Návrat
Lenka Gálisová Quartet
V znamení Návrat
Vlastný náklad 2023
Vyštudovaná pedagogička hudobno-dramatického umenia Lenka Gálisová si počas formovania svojho umeleckého vkusu prešla rôznymi hudobnými cestami od ľudovej, klasickej či popovej hudby až po punk rock. Vášeň a vzťah k jazzu si vytvorila ešte ako študentka po účinkovaní v scénickom oratóriu Jazz Passion a následne začala spolupracovať s projektom Jazzlab v rámci jamsessions. Tieto skúsenosti ju inšpirovali v r. 2020 na vytvorenie vlastného kvarteta, v ktorom uplatňuje všetky predošlé spevácke skúsenosti v originálnom prejave spájajúcom prvky popu, jazzu, šansónu a iných žánrov.
Ako speváčka sa do povedomia širšej verejnosti dostala získaním ceny Objav roka a Ceny za presvedčivý vokálny výkon na súťaži Nové tváre slovenského jazzu (2020) s pôvodným kvartetom v zložení: Juraj Janík (klavír), Enea Bari (kontrabas) a Martin Kukučka (bicie nástroje). Základné kamene ich repertoáru tvorili jazzové štandardy, no Gálisová, ktorá sa autorsky realizovala už v študentskej punkrockovej kapele, pociťovala túžbu sebarealizácie vo vlastnej tvorbe a až na jednu výnimku tvorí výlučne v slovenčine.
Debutový album V znamení Návrat, ktorý Gálisová realizovala v novej zostave spolu s klaviristom Jánom Rigóm jr., kontrabasistom Matejom Štubniakom a pôvodným bubeníkom Martinom Kukučkom, ponúka tri kompozície z pera Lenky Gálisovej, jednu od Martina Kukučku, dve skladby ako spojenie ich spoločných tvorivých tendencií a bonus – druhú úpravu jednej zo šiestich skladieb.
Už prvé tri tracky jasne odzrkadľujú hudobný jazyk kvarteta, ktorý je pevne zakorenený v tradíciách akustického jazzu. Podobne ako pri jazzových štandardoch siahli protagonisti po typickej trojdielnej piesňovej forme. Spevné melodické témy slúžia ako odrazový mostík na improvizácie v kontrastnom druhom diele, po ktorom príde očakávaný návrat témy.
Úvodná Ode to Solitude (Óda na samotu) je jedinou kompozíciou s anglickým textom od líderky. Skladba v miernom tempe s výrazným vplyvom jazzového mainstreamu dostáva svieži nádych vďaka moderne znejúcej pentatonickej melódii.
Do baladickej a hĺbavej atmosféry prenesie poslucháča jediná inštrumentálna kompozícia Rozjímanie, kde sa Gálisová vokalízou postavila do úlohy hudobného nástroja, pričom ukázala svoje schopnosti vedenia melódie a motivickej práce v improvizácii.
Autorkina skladba Veselé panie je najvýraznejšou kompozíciou vďaka tanečnému rytmu a poetickej hre so slovami. Protagonisti tu dokázali hravo skĺbiť výrazne kontrasty jemnej lyrickosti a dynamickej energie v improvizáciách. Rovnako je pútavá i melódia témy, ktorá obsahuje zaujímavé chromatické vybočenia. Gálisová sa odprezentovala aj ako schopná aranžérka s harmonickým vrstvením vokálov dotvárajúcich jedinečný zvukový výraz skladby.
Kompozícia Inner Feelings (Vnútorné pocity) od bubeníka Martina Kukučku priniesla väčšiu melanchóliu a introspekciu. Otvorenou epizodickou formou s viacerými kontrastnými myšlienkami, netradičnými rytmickými pulzáciami a moduláciami rozbila schematickosť skladieb. Taktiež v nej cítiť viaceré vplyvy mimo jazzu, najmä groove a pop music.
24 hodín so svojím melancholickým, temným charakterom a priestranným, minimalistickým aranžmánom skvele sedí hlasovým kvalitám Gálisovej. Tá sa v priestore pohrávala s rytmikou frázovania a kadenciou slov. Jej schopnosti s vrstvením vokálov a práca s farbami a priestorom vystupujú do popredia aj v skladbe V znamení Návrat.
Záver patrí odlišnému aranžmánu skladby Veselé panie, kde si autorka zaspievala dueto s hosťom Mojmírom Cabanom. Úprava má svižnejší ráz a charakterom sa trochu ponáša na muzikál. Zmenou neprešlo len tempo, ale aj frázovanie a melódia. Osobne ma viac oslovila pôvodná verzia, ktorá lepšie zapadala do celého konceptu. To však nemení nič na tom, že V znamení Návrat je ambiciózny debut mladého zoskupenia, ktoré ponúklo autorsky pestrý album.