Konvergencie 25
30. 9. 2024
Bratislava, Slovenská národná galéria
Daniel Rumler, Martin Ruman, Jozef Lupták, Igor Karško, Peter Biely, Peter Zwiebel, Robert Cohen, Andrej Baran, Radomír Cikatricis, Building Bridges
Dohnányi – Brahms – Mendelssohn-Bartholdy
Sériu jesenných bratislavských koncertov jubilejného ročníka festivalu Konvergencie zavŕšil galakoncert v úchvatných priestoroch Átria SNG. Program večera priniesol originálnu, i keď interpretačne aj poslucháčsky pomerne náročnú dramaturgiu, zahŕňajúcu komorné diela pre rôzne, počtom sa postupne rozrastajúce zostavy sláčikových nástrojov. Lákavé boli dozaista najmä výkony umelcov, po rokoch už neodmysliteľne spätých so „značkou” Konvergencií, disponujúcich bohatými skúsenosťami s komornou hrou v špičkových zahraničných ansámbloch.
K repertoárovým špecifikám festivalu patria kombinácie klasických diel so skladbami menej známych a zriedkavo uvádzaných autorov, zvlášť tých s väzbami na slovenskú hudobnú kultúru. Úvod koncertu patril Serenáde C dur op. 10 Ernő Dohnányiho, maďarského skladateľa narodeného v Bratislave. Osobitosti jeho kompozičného štýlu, čerpajúceho z hudby minulých storočí, impulzov hudobnej moderny i uhorského mestského folklóru, sa odzrkadlili aj v uvedenej skladbe pre sláčikové trio. Renomovaní slovenskí interpreti Daniel Rumler (husle), Martin Ruman (viola) a umelecký riaditeľ festivalu Jozef Lupták (violončelo) volili s ohľadom na akustiku priestoru striedme tempá a koncentráciou na dôkladnú artikuláciu a frázovanie zabezpečili bohatosť a plnosť zvuku. V intímnej komornej zvukovosti sa nieslo všetkých päť častí skladby, oživujúcej model 5-časťovej „nočnej hudby“, príznačnej pre komornú tvorbu 18. storočia.
V prvej polovici večera Dohnányiho skladbu doplnilo rozsiahle Sláčikové sexteto č. 1 B dur op. 18 Johannesa Brahmsa. Pod rukami šiestich umelcov – huslistov Igora Karška a Petra Bieleho, violistov Martina Rumana a Petra Zwiebela i violončelistov Roberta Cohena z Veľkej Británie a Jozefa Luptáka – vznikal dokonale vyvážený zvuk s prelínajúcimi sa i vzájomne splývajúcimi hudobnými vrstvami. Podarilo sa im predviesť pôsobivé sóla aj absolútne koordinovanú súhru. V priebehu všetkých štyroch častí si tak ansámbel udržal pozornosť a záujem publika, ktoré ho odmenilo dlhým potleskom.
V druhej polovici koncertu odznelo jedno z mladíckych, avšak zároveň najzávažnejších komorných diel Felixa Mendelssohna – Sláčikové okteto F dur op. 18, v ktorom predchádzajúcu zostavu interpretov doplnili huslisti Andrej Baran a Radomír Cikatricis. K najvýraznejším momentom patrili brilantné a zvukovo podmanivé husľové sóla I. Karška a virtuózne pasáže violončiel. Celkovo jednotný ansámbel efektne kreoval hudobné napätie, prameniace zo širokej škály dynamických i výrazových prostriedkov.
Neopočúvané hudobné diela v kvalitných interpretáciách, nevšedné hudobné zážitky – o tom, že festival Konvergencie má i po štvrťstoročí existencie stále čo ponúknuť, svedčí neutíchajúca priazeň jeho publika. Dve kompozície z dramaturgie vydareného galakoncertu (Dohnányiho a Brahmsovo dielo) si poslucháči mali možnosť vypočuť aj na druhom koncerte Konvergencií v Žiline (5. 10. 2024 v Novej synagóge) v kombinácii s komornými aranžmánmi hudby Hansa Zimmera z kultovej sci-fi dobrodružnej snímky Interstellar a o deň neskôr aj v Banskej Bystrici spolu s vokálnym koncertom projektu Building Bridges, čím vznikli pestré multižánrové podujatia.