Keď diva spieva v obývačke
Banskobystrická Štátna opera je najkomornejším slovenským divadlom, napriek tomu sa v ostatných sezónach profiluje repertoárom typickým pre veľké javiská. Po úspešných produkciách Turandot (2021) a Carmen (2024) ponúkla divákom veľkolepú Verdiho Aidu. Dramaturgická voľba spojená s rizikom nekompatibilnosti zvoleného diela a obmedzeného priestoru vyšla aj do tretice, výsledok má vysoké kvality v hudobnej i divadelnej zložke.
Milovníci opery, ale aj náhodní záujemcovia si v nich nájdu Traviaty, Toscy, Lohengrinov, tudorovské kráľovné belcanta, ojedinele však aj Einsteina na pláži, Lulu či Lili. Posledná z menovaných je operou o dánskej trans žene Lili Elbovej, ktorá sa v r. 1930 ako prvý muž podrobila operatívnej zmene pohlavia. Svetová premiéra opery amerického skladateľa Tobiasa Pickera v opere vo švajčiarskom St. Gallene sa vlani stretla s veľkým úspechom, záznam jednej z repríz inscenácie sa dá zdarma pozrieť na platforme operavision.com, financovanej aj zo zdrojov Európskej únie.
Stream predstavení cez internet realizujú verejnoprávne i súkromné médiá, medzi najprominentnejšie patria paneurópska televízia Arte či francúzsky kanál Mezzo. Operným divadlám ponúknu technologické know how a tie zase privítajú možnosť reklamy vlastnej značky, s cieľom prilákať aj vzdialenejšie publikum či zvýšiť vlastné renomé. Predstavenia sa dajú potom v obmedzenom časovom intervale pozrieť neraz i v mediatékach.
Odporcovia tvrdia, že streaming operných predstavení spôsobí analógovej opernej prevádzke pomalú smrť. Faktom však je, že hlavne u mladšieho operného publika – ktorého je mimochodom aj na takých konzervatívnych operných adresách ako Bayreuth čoraz viac – napríklad internetový Tannhäuser vzbudil záujem o návštevu živého operného predstavenia, pretože mu v súkromí obývačky pomohol nevtieravým spôsobom prekonať rešpekt pred umeleckým druhom pomerne náročným na vlastný empirický horizont.
Operné divy či odvážne režijné koncepcie už dávno opustili chrámovú atmosféru operných domov. Divadelné čaro vedia vďaka stále sa zlepšujúcej technológii audiovizuálneho prenosu cez internet navodiť aj doma na gauči, kde jediným dress codom môže byť namiesto dusivého saka či nepohodlných lodičiek na vysokom opätku aj rozgajdané pyžamo. Výhodou je i prestávková gastronómia bez čakania v rade na posledný pohár vyšumeného šampusu. Stačí len pozastaviť stream a dať si prestávku hoci aj počas finálnej scény (neodporúča sa). V pohodlí vlastných štyroch stien nevyrušuje ani zvonenie nevypnutého mobilu, hrmot obsahu dámskej kabelky, ktorý sa počas milostného duetu vyprázdnil na drevenú podlahu hľadiska alebo šuchotanie papierika v momente pasáže pozvoľne sa vzdúvajúcej dynamiky orchestra, počas ktorej sa rozkašľaný spolusediaci mylne domnieva, že rozbaľovanie hašlerky, od ktorej si sľubuje upokojenie rozkašľaného hltanu, tak bude menej počuť.
Rušivo môžu pôsobiť akurát štvornohí domáci miláčikovia, ktorí vo chvíli vypätého dramatického momentu vyskočia do lona pyžamového diváka a zakryjú tak výhľad na Toscu práve sa vrhajúcu z hradieb Anjelskeho hradu, či robotický vysávač, ktorý svoje kobercové piruety začne točiť just počas baletných divertiment druhého dejstva Aidy. Takéto zoologické či technologické ruchy vedia byť mrzuté, nuž ale ani počas predstavenia v divadle nevládne v hľadisku absolútne ticho a pokoj.
A klaňačka na záver? Zaujímavým aspektom internetového streamingu je živá online interakcia s inými divákmi. Namiesto búrlivého potlesku sa dá nadšenie či rozčarovanie z produkcie vyjadriť prostredníctvom komentárov a emotikonov na sociálnych sieťach. Norma98 je nadšená z kostýmov, taminoxyz zase rozčúlený z réžie a technického výpadku, ktorý z koloratúr Kráľovnej noci urobil kaskádu zvukových klastrov nechcenej elektronickej modulácie. Pomsta pekelná vrie v srdci užívateľky luc1a_lámeMÚR, už čoskoro sa vznieti v komentároch na internetovej stránke divadla...
Jednou z obrovských výhod internetového streamingu je možnosť byť na miestach operných produkcií, kam sa z rôznych dôvodov práve nedá dostať. Kalendár medzi júlom a augustom je na európskej opernej mape plný festivalov. Bayreuth, Pesaro, Salzburg, Aix-en-Provence... Mnohé z nich prenášajú svoje produkcie aj cez internet a aj keď sa živé performatívne umenie za žiadnych okolností nedá stopercentne technicky reprodukovať, nejedna inscenácia vie ponúknuť povznášajúci a vďaka strihu i nevšedný zážitok z návštevy operného predstavenia, možný len vďaka technike, šikovnosti režiséra prenosu a reprodukovanému obrazu a zvuku. Nasledujúci zoznam ponúka výber internetových platforiem prenášajúcich živé operné streamy, ale aj záznamy operných predstavení.
operavision.com – záznamy inscenácií a streamy naživo (zdarma)
stage-plus.com – záznamy ikonických operných inscenácií, priamy prenos z otvárania Bayreuthských slávností – (spoplatnené)
mezzo.tv – záznamy inscenácií a streamy naživo (spoplatnené)
medici.tv – záznamy inscenácií a streamy naživo (spoplatnené)
3sat.de – záznamy a priame prenosy inscenácií z európskych operných divadiel a festivalov (zdarma)
arte.tv – záznamy a priame prenosy inscenácií z európskych operných divadiel a festivalov (zdarma)
Mnohé európske operné domy rozšírili ponuku streamovaných inscenácií. Pravidelne prenášajú cez internet Bavorská štátna opera (staatsoper.de), Viedenská štátna opera (wiener-staatsoper.de), bruselská La Monnaie (demunt.be), ale aj La Scala (lascala.tv) a iné. Streamy sú buď zdarma, alebo čiastočne spoplatnené.