Jesper Nordin: Voices From The Past
Jesper Nordin
Musica Vitae, M. Broman, Swedish Radio Symphony Orchestra, D. Harding
BIS 2023
Jesper Nordin (1971) patrí medzi najvýraznejšie súčasné švédske skladateľské osobnosti, pričom úspech zaznamenali najmä jeho dva albumy z r. 2022: Emerging from Currents and Waves (BIS) a Vicinities (KAIROS). Jeho najnovšie CD Voices From The Past obsahuje čisto orchestrálne diela z obdobia r. 2013–2019. Nachádza sa tu voľná orchestrálna trilógia Röster (Hlasy), ktorej každá časť je venovaná inému telesu: Göteborskému symfonickému orchestru, Kráľovskému štokholmskému filharmonickému orchestru a Symfonickému orchestru Švédskeho rozhlasu, ktorý napokon realizoval nahrávku všetkých častí.
Prvým dielom trilógie je Åkallan (Vzývanie) z r. 2013. Hudba sa začína nepretržitým sledom mohutných turbulencií a vzletov. Nordin využíva magickú farebnosť mikrotonálnych posunov a rozsiahle unisono plochy, pričom hrozivý pohyb textúry nahor pripomína teatrálne prvky kultového vzývania. Orchestrálne tutti plochy občas preruší jemne lamentujúca kantiléna klarinetu, kým presvetlené plochy sláčikov vzdialene evokujú Sibeliove zvukové krajiny. Hudba miestami vytvára pestré karikatúry v rôzne pokrivených obrazoch groteskných fanfár, ivesovsky vrstvených nápevov, bizarných mikrotonálnych chorálov a ponášok na filmovú hudbu. Vzývanie postupne utícha a dielo dlho doznieva v temných, pochmúrnych farbách.
Druhou časťou je Ärr (Jazva) z r. 2014. Je inšpirovaná piesňou Bleed od švédskej extrémnej deathmetalovej kapely Meshuggah, ktorej mimoriadne komplikované rytmické vzorce tvoria robustný podklad tejto orchestrálnej skladby. Nordin v nej rozpútal nefalšované zvukové inferno. Znie zbesilé dunenie bicích v kolízii s drsným pohybom kontrabasov a dychov v najhlbších polohách, chaotické, divoké kvílenie i náhle vpády plechových dychov v rozsiahlej apokalypse. Desivá kombinácia undergroundových žánrov hardcore a deathmetal s hutnou orchestrálnou textúrou však prináša obdivuhodnú zvukovú katarziu v podobe úchvatných farebných plôch, plastického pohybu orchestrálnej masy a halucinogénnych glissánd naprieč nástrojovým spektrom.
Treťou časťou cyklu je skladba Öde (2015). Jej názov má podľa Nordina v preklade dva významy: Osud/Opustený. Dielo využíva krátke úseky z dobových nahrávok dvoch švédskych operných hviezd Birgity Nilssonovej a Jussiho Björlinga tak, že ich hlasy sú súčasťou elektronického partu skladby. V úvode prevažujú tiché plochy, jemné praskanie a preskakovanie zvukov vinylovej platne a expresívne vstupy operných hlasov, ktorých skreslené a fragmentárne útržky vytvárajú koláže pripomínajúce rozhlasové experimenty Mauricia Kagela. Hustá masa zvuku postupne stúpa nahor a jedinými zreteľnými bodmi sú farebné sóla violončela a klarinetu. Skladba obsahuje jemné, úsečné motívy prerušované tichom, zádumčivé sóla a romantizujúce plochy, kým z diaľky znejú chaotické výbuchy, rachot a zvonenie. Hladina zvuku sa prudko stupňuje až do záverečného búrlivého finále, kde staré operné hlasy znejú vo fascinujúcej „súťaži“ s hlukom novodobého orchestra.
Swedish Radio Symphony Orchestra pod vedením Daniela Hardinga v trilógii predvádza vrcholný výkon plný zanietenia, precíznosti a výnimočnej technickej i výrazovej kvality. Záverečným, samostatným dielom albumu je skladba 3rd Retrospective z r. 2019 pre 5-strunové elektrické husle a sláčikový orchester. Predstavuje voľnú súčasť Nordinových Retrospektív, spracovaných z jeho raných diel a spomienok na detstvo. Exceluje v ňom renomovaná švédska huslistka Malin Broman a ansámbel Musica Vitae.
Aj tu využíva Nordin osobité zvukové prvky, rapsodické orchestrálne vlny i jemnú elektroniku zvonivo znejúcu v pozadí. Relatívne klasická, takmer tonálne ukotvená štruktúra postupne nadobúda hrozivý ráz v podobe drsných sláčikov, tikajúcej elektroniky a rozsiahlych glissandových polí. V mohutnej gradácii elektronika imituje zvuk pohybu sláčika a ponára sa do strhujúceho víru polyfonických polí s dominujúcimi sólovými husľami. V clivom závere potom cituje osamotená sólistka melancholickú melódiu starej poľskej piesne.