Jazzinfection Trio
Jazzinfection Trio
S. Michalidesová, P. Bereza, R. Vizvári
La Plata Production 2025
Formácia Jazzinfection Trio prichádza so svojím debutovým albumom, ktorý vznikol v zostave Sisa Michalidesová (rôzne druhy fláut, spev), Pavol Bereza (gitara) a Róbert Vizvári (basgitara). Trojica hudobníkov na svojej prvej spoločnej nahrávke ponúka deväť pôvodných skladieb, ktoré spája moderný fusionový prístup, komorná intimita aj spontánnosť improvizácie. Album tak predstavuje nový pohľad na tvorbu týchto výrazných osobností slovenskej jazzovej scény a otvára prvú kapitolu ich spoločného projektu.
CD uvádza kompozícia Róberta Vizváriho Five Minutes to Eight s originálnym 5/8 groovom gitary a basgitary, do ktorého vstupuje téma hraná na píšťalke a spievaná Sisou Michalidesovou. Hneď od začiatku je cítiť, že trio dokáže z nezvyčajnej kombinácie nástrojov vyťažiť maximum. Nasledujúca Crna Dirka z pera S. Michalidesovej má balkánsky charakter, ktorý sa prejavuje v melodike aj v napätí udržiavanom píšťalou, zatiaľ čo gitara uvoľňuje atmosféru. V Rumcajsovi (tiež S. Michalidesová) sa objavuje „pokrivená“ monkovská melodika, voľnosť free jazzu aj experimentálny duch 70. rokov. Hudobníci v nej vedú živý dialóg plný reakcií a kontrastov.
Energický charakter prevláda aj v ďalšej skladbe od Michalidesovej Little Feritto, kde sa naplno prejaví pulzujúca rytmika a moderný prístup interpretov so zachovaním jazzového kumštu. Eternal Tide z pera P. Berezu prichádza s odľahčenou atmosférou a nádychom bossanovy – scaty Michalidesovej sa striedajú s gitarou v pohodovej konverzácii. Aj ďalšími dvomi skladbami prispela ako autorka Michalidesová – v Joanna’s Dance zaujme envelope filter na basgitare a strhujúci trading medzi gitarou, flautou a basgitarou. Dark Heritage má voľnejšiu, freejazzovo ladenú náladu, v ktorej sa objavujú dodekafonické prvky. Skladba dokazuje, že aj z takejto hudobnej „surovosti“ môže vzniknúť silná a pôsobivá výpoveď. Zlom v polovici skladby, kde efekty vytvárajú široké zvukové plochy, patrí k vrcholom albumu.
Kompozícia R. Vizváriho Singing Dog s groovom pripomínajúcim Jaca Pastoria ponúka opäť originálnu ukážku zvukových možností priečnej flauty a basgitary s efektmi. Album uzatvára Bunnies & Kittens so spevom hlavnej protagonistky a zároveň autorky – lyrická skladba melodikou evokujúca škandinávsku poetiku, ktorá tvorí krásny, pokojný záver nahrávky.
Jazzinfection Trio je album, ktorý nepôsobí ako kompilát skladieb od troch autorov (a zároveň účinkujúcich), ale ako celok – od energických fusionových momentov až po lyrické a intímne polohy. Spája v sebe spontánnosť improvizácie, pestrosť zvukových farieb a vysokú interpretačnú úroveň. Priznám sa, že som ho za účelom recenzie začínal počúvať s miernymi obavami o objektívnosť, hrajú na ňom totiž moji drahí priatelia. No po vypočutí môžem s čistým svedomím napísať, že ide o výborný album, ktorý si zaslúži pozornosť širšieho jazzového publika, nielen úzkej jazzovej komunity.
(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 09/2025.)