Hasse: Serpentes ignei in deserto
Hasse: Serpentes ignei in deserto
Les Accents, T. Noally, J. Lezhneva, P. Jaroussky, J. J. Orliński, D. Hansen, C. Vistoli, B. de Sá
Warner Classics/Erato 2024
Objav zabudnutého diela, hitparáda kontratenoristov, vokálna virtuozita na hranici možného. To sú hlavné devízy vyžarujúce z nahrávky oratória Serpentes ignei in deserto od Johanna Adolfa Hasseho. Nemecký majster baroka, ktorý v mladom veku našiel domov v Taliansku a osvojil si tamojšiu kompozičnú estetiku, zanechal okolo 60 opier, oratóriá, kantáty, cirkevnú a inštrumentálnu hudbu.
Serpentes ignei in deserto (Ohnivé hady v púšti) je oratórium pre šesť hlasov a nástroje na latinský text Bonaventuru Bonoma. Predlohou sú časti Starého zákona, keď Boh zoslal na púšť hadov, aby potrestal Židov, strácajúcich vieru v Mojžišove modlitby. Hasse dielo skomponoval pre benátsku Ospedale degli incurabili (Nemocnica pre nevyliečiteľne chorých). Čo táto dievčenská inštitúcia v danej dobe znamenala (preklad ťažko brať doslovne), je skôr záhadou. Ak mali jej hudobne vzdelávané chovankyne spĺňať extrémne vokálne či inštrumentálne nároky partitúr, muselo ísť o čosi jedinečné.
Serpentes ignei in deserto vznikli v r. 1733–1735 (na časovej osi ide o obdobie, keď Händel napísal pre Londýn opery Ariodante a Alcina), opierajú sa o latinský text a sólové party boli určené tamojšiemu ženskému tímu. Obsahujú vyše 90 minút hudby. Predohru v troch častiach, šesť sólistických partov má osem árií (po dve Moyses a Angelus), jedno dueto a spájajú ich recitatívy. Polovica z desiatich v štýle accompagnato. Partitúra je bez zboru, určená je sláčikom a bassu continuu, tvorenému organom, čembalom, fagotom a teorbou. Pod CD nahrávku sa podpísal v r. 2014 založený súbor Les Accents, ktorý sa pod vedením dirigenta a huslistu Thibaulta Noallyho venuje hudbe 17. a 18.storočia. Keďže Hasseho oratóriu chýba typické finále (naň nadväzoval žalm Miserere), Noally prevzal do záveru ohnivú fúgu z predohry. Les Accents hrajú krištáľovo čisto, s entuziazmom, kontrastmi v rytmike i dynamike. Prosto, baroková lahôdka.
zhľadom na aktuálne silnú kontratenorovú špičku si dirigent mohol dovoliť luxus – pozval štyroch a jedného sopranistu. Jediným ženským hlasom je Julia Lezhneva (Angelus), ktorej okrúhly, v každej polohe rovnocenne znejúci koloratúrny soprán šokuje technickou virtuozitou (bleskurýchle behy, trilky, staccatá, ornamenty), vycibreným štýlom, paletou výrazu a dynamiky. Druhý part s dvomi áriami stvárnil Philippe Jaroussky (Moyses). Majstrovsky ovláda svoj kontratenor mezzosopránovej farby, znejúci od koncentrovaných, dynamicky tieňovaných výšok po tmavé hĺbky bez zlomov v registroch. Bezchybnú koloratúrnu techniku dáva naplno do služieb výrazu.
Carlo Vistoli (Eleazar) má ešte tmavší a hustejší kontratenorový timbre, príkladná je jeho legátová kultúra a bravúrne ovládaná appoggiatura. Do prehliadky najkvalitnejších kontratenoristov zapadá Jakub Józef Orliński (Nathanael) inštrumentálne vedeným hlasom s dlhými, o dych opretými frázami a perlivou ornamentikou. Nemenšiu škálu virtuóznych fines prináša aj David Hansen ako Eliab.
Názornou ukážkou rozdielu medzi kontratenormi a sopranistom je hlas Bruna de Sá (Josue). Technika je u všetkých dychberúca, no líšia sa farbami materiálov. Part sopranistu je zakotvený vo vyššej polohe. Bruno de Sá znie žiarivo, v ozdobách perlivo a v oblúkoch fráz elegantne. Z jediného dueta, ktoré má s Carlom Vistolim, vyžaruje harmónia v kontraste, absolútna intonačná čistota, nehovoriac o excelentnej technike oboch spevákov.
Johann Adolf Hasse, ako aj v iných dielach, tak aj v Serpenti ignei in deserto kladie extrémne nároky na interpretov, a preto jeho tvorivý odkaz zaznieva naživo len výnimočne. Či sa CD nahrávka tohto oratória stane impulzom k aspoň čiastočnej revitalizácii jeho diel, ukáže čas. Rozhodne by si ju zaslúžil.
(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 10/2025.)