Gardinerov Mendelssohn na BHS s novou energiou
Bratislava, Reduta
BHS
The Constellation Choir & Orchestra
Sir John Eliot Gardiner
Mendelssohn Bartholdy
Festival BHS bol s osobou sira Johna Eliota Gardinera spojený dvakrát: po prvýkrát v r. 2019, keď uviedol repertoár z diel Monteverdiho, Carissimiho, Purcella a Scarlattiho so svojím (pri tejto produkcii minimalistickým) inštrumentálnym ansámblom English Baroque Soloists a vokálnym zoskupením Monteverdi Choir. Tento rok však slovenské publikum čakala iná „šálka kávy“: Gardiner siahol po dielach Felixa Mendelssohna Bartholdyho, konkrétne po scénickej hudbe k Shakespearovej komédii Sen noci svätojánskej op. 21/61 a kantáte Prvá Valpurgina noc op. 60 – kompozíciách, ktoré sa na našich pódiách objavujú len zriedkakedy.
Od prvých „svätojánskych“ akordov bolo zrejmé, že Gardinerovo nové teleso, ktoré debutovalo koncom minulého roka, tvoria opäť inštrumentalisti plne zasvätení do interpretovanej hudby. (Medzi huslistami boli aj koncertní majstri Gardinerových predošlých súborov English Baroque Soloists a Orchestre Révolutionnaire et Romantique.) Poloscénické uvedenie známeho shakespearovského príbehu v prvej (70-minútovej) časti koncertu predstavilo spevákov aj ako hercov, ktorých rečový i pohybový prejav pôsobil prirodzene, znelo a zrozumiteľne. Krásnym momentom bola uspávanka v podaní ženského ansámblu. Šťavnatá gradujúca interpretácia plnohodnotne kompenzovala absentujúce kostýmy, scénu i divadelné efekty. Výsledný zvukový rezultát bol jadrný, vecný, siahajúci k podstate Mendelssohnovho odkazu.
Po prestávke sa z hercov stali zboristi – dvadsaťpäť spevákov a takmer päťdesiat hudobníkov naplnilo sálu dramatickou energiou Goetheho balady, vykresľujúcej konflikt medzi pohanmi (druidmi) a kresťanmi. Zbor, v ktorom sa spojila muzikalita jednotlivých spevákov do jedného prúdu, vynikal precíznou nemeckou výslovnosťou a kultivovanou deklamáciou. K nezabudnuteľnej interpretácii, vysoko presahujúcej bežný rámec hudobného prístupu, prispeli aj hlasy sólistov (Sarah Denbee – mezzosoprán, Graham Neal a Jonathan Hanley – tenor, Peter Edge – barytón, Alex Ashworth – bas). Orchester hral rozsiahly program celý večer s plným nasadením a úprimnou radosťou, ktorá sa v našich končinách vyskytuje sotvakedy.
Z predvedenia diel bolo zrejmé, že v poslednej etape svojej dirigentskej kariéry Gardinerov hudobný ideál dosahuje majstrovstvo: je inšpirátorom pre interpretov a syntetikom vytvárajúcim jeden organický celok, založený na precíznom štúdiu partitúr a dejinných súvislostí, ku ktorému nenápadne pozýva aj vnímavého poslucháča. Jeho ambícia naštudovať neobohrané, pútavé a hodnotné diela, ktoré zarezonujú u všetkých generácií a vo všetkých krajinách, sa postupne stáva skutočnosťou. Slovensko a návštevníci BHS si tento hudobný sviatok budú dlho pamätať.
(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 10/2025.)