Frozen Silence
Frozen Silence
Maciej Obara Quartet
ECM 2023
Poľský saxofonista, skladateľ a improvizátor Maciej Obara sa v r. 2012 zúčastnil projektu Take Five Europe. Práve tam sa začal písať príbeh jeho medzinárodného kvarteta, keďže sa stretol s nórskym hudobníkmi – kontrabasistom Olem Mortenom Våganom a bubeníkom Gardom Nilssenom. Spolu s rodákom, klaviristom Dominikom Waniom vytvorili poľsko-nórske kvarteto, ktoré kreuje svoj zvuk a štýl už na šiestich albumoch.
Po troch vydaniach pod menšou poľskou značkou For Tune prišla neuveriteľná pozvánka od producenta Manfreda Eichera a spolupráca kvarteta s ECM už vyprodukovala 3 albumy. Najnovší prírastok Frozen Silence stavia na predošlých skúsenostiach a viac ako dekáde spoločnej súhry, ale prináša aj nové vitálne prvky do zvuku zohratého ansámblu. Zvuková predstava ide z dielne Macieja Obaru, ktorý je autorom siedmich kompozícií, okrem skladby Rainbow Leaves, kde spojil svoj rukopis so skúseným klaviristom a aranžérom Nikolom Kołodziejczykom.
Maciej Obara Quartet má špecifickú estetiku tónu, pričom vychádza predovšetkým z tradícií jazzu, ktoré prenáša do súčasnosti v podobe moderného mainstreamu a post-bopu s prímesou odlišných inšpirácií. Ich prvý ECM album Unloved bol predovšetkým lyrický a dýchal priestorom. Následne pokračovali smerom k väčšej energickosti, rytmickosti s viacerými prvkami jazzového mainstreamu na albume Three Crowns. V najnovšom počine skĺbili charakter oboch albumov, a tak Frozen Silence prináša lyrickú, striedmu atmosféru, ktorá je však vsadená do kontrastného kontextu výbušných, energických, rytmických partov. Jednou z nových rovín zostavy je väčšie experimentovanie so zvukom a presahy so súčasnou klasickou hudbou. Obarovo kvarteto sa viac opiera o voľné improvizácie a prenáša ťažisko kompozícií z melodickosti na prácu s abstraktnejším zvukom spolu s rozšírenou tonalitou, modalitou, až atonalitou.
Poslucháča uvádza do koncepcie albumu kompozíciaDry Mountains výraznými prvkami melodickosti, ambientu a melanchólie. Mohli by sme povedať, že ide o typický „zastretý“ zvuk vydavateľstva ECM. Protagonisti sa pohrávajú s pocitom priestoru s množstvom dozvuku, ticha a vedú voľnú konverzáciu v rubate. Práca s farbami a zvukom naznačuje inšpirácie impresionizmom.
Podobným smerom sa uberajú aj skladbyFrozen Silence,High Stonea Waves Of Glyma, no v nich je väčší dôraz na groove a rytmickú stránku. Emotívne, lyrické a spevné melódie sa ponášajú v duchu škandinávskeho jazzu, čo však nie je udivujúce, lebo Obara v minulosti pôsobil vo viacerých projektoch so škandinávskymi umelcami.
Skladby Black Cauldrona Rainbow Leaves sú reflexiou invenčnej práce so zvukom. Moderný mainstream a free jazz sa prelínajú s prvkami súčasnej klasickej hudby, pričom niektoré atypické vedenie fragmentovaných melódií, atonalita a náhle zmeny registrov evokujú prácu s radom tónov a serializmus. Cítime neustále pohrávanie sa s hranicou medzi kompozíciou a improvizáciou.
Flying Pixies uzatvára album v lyrickej polohe, kde interpreti opäť kladú najväčší dôraz na minimalistický prístup v práci s priestorom. Gard Nilssen voľne konverzuje s Maciejom Obarom v intímnom, komornom rozhovore bicích nástrojov a saxofónu. K vrcholiacemu záveru sa do tandemu pridajú aj Waniak a Vågan. Obara vo svojom rukopise ukázal ako dokáže vycítiť jedinečnosť kompozície a nechať ju dýchať tým, čo potrebuje. Niekedy sa stavia do pozície lídra s vedúcou melódiou a na iných miestach zase dáva seba do pozície sprievodného hlasu a spoluhráčov nechá predvádzať pozoruhodnú súhru.