Editoriál 09/2025
Fotografia na titulke nášho èasopisu zachytáva okamih z vystúpenia Slovenského mládežníckeho orchestra so sólistom, vynikajúcim trubkárom Stanislavom Masarykom, na festivale Young Euro Classic v berlínskom Konzerthause. Zavŕšilo sa ním krátke, no intenzívne turné mládežníkov v polovici augusta, ktorému predchádzala nemenej intenzívna príprava pod vedením skúsených lektorov a napokon charizmatickej dirigentky a skvelej fagotistky Sophie Dervauxovej. Mal som to šťastie sledovať vôbec prvé kroky SMO v čase jeho založenia v r. 2017 aj navštíviť generálku a prvý z troch koncertov tohtoročného turné v Piešťanoch – a kvalitatívny posun telesa ma v pozitívnom zmysle šokoval… Rovnako pozitívny dojem vo mne zanechalo vysielanie záverečného vystúpenia v nemeckom verejnoprávnom rozhlase. Bola to vynikajúca prezentácia našej kultúry na medzinárodnom pódiu, nielen z hľadiska interpretácie, ale aj preto, že v programe figurovali traja slovenskí autori troch rôznych pokolení. O skúsenostiach a zážitkoch z príprav aj koncertných vystúpení sme popri zakladateľovi a umeleckom manažérovi projektu Adrianovi Rajterovi nechali prehovoriť troch z mladých účastníkov. Ich entuziazmus je priam nákazlivý a v našej kultúrnej obci dnes potrebný ako soľ!
Roky plodnej práce s mladými má na konte aj skladateľ, klavirista, pedagóg a dlhoročný rozhlasový redaktor Tomáš Boroš. V rozhovore s kolegyňou Janou Zelenkovou odhaľuje svoju cestu k hudobnej pedagogike, ale aj perspektívy jej ďalšieho vývoja. Ďalší skladateľ a klavirista, Peter Javorka, zasa odkrýva zákulisie svojej autorskej dielne, z ktorej v nedávnych rokoch vzišli diela, ktoré zarezonovali aj v medzinárodnom kontexte.
Koncertná rubrika je v aktuálnom čísle badateľne štíhlejšia, čo odráža mierny útlm spojený s prázdninami. Chcem však upozorniť na texty o koncertoch v Žiline a Pezinku, kde sa výnimočné interpretačné výkony domácich umelkýň a umelcov snúbili s prezentáciou výnimočnej domácej tvorby.
Naopak, obsiahla je tentokrát rubrika Hudobné divadlo, ktorej priaznivci sa môžu tešiť na informačne hutné a – ako vždy – hĺbavo kriticky polemizujúce zhrnutia špičkových zahraničných festivalov: Bayreuth, Salzburg, Pesaro…
A k tomu súčasná hudba z ešte bližšieho zahraničia: Ostravské dny 2025 pohľadom skladateľa Mateja Slobodu plus pohľad do sveta „československého“ skladateľa a multiinštrumentalistu Iana Mikysku v rozhovore s Ondrejom Veselým.
Skrátka, hudobný život vo svojej plnej kráse a pestrosti. Uprostred práve rozbehnutej jesennej koncertnej a festivalovej riavy sa v mene tímu našej redakcie ako zástupca šéfredaktorky Andrey Serečinovej teším na ďalšie stretnutie v októbrovom vydaní.
(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 09/2025.)