Editoriál 07-08/2025
Prázdniny koncertných a divadelných sezón nikdy neznamenajú výrazný útlm hudobného života, len jeho špeciálny, letný režim, ktorý prirodzene reflektujeme aj v našom dvojčísle. Okrem klasických letných festivalov na Slovensku i v zahraničí sme si všímali aj podujatia vykračujúce z jasných žánrových mantinelov. Aj preto, že našu jazzovú rubriku postupne transformujeme do priestoru Hudba Plus, v po tradičnú hudbu.
Dvojčíslo je vždy dobrou príležitosťou pre zaujímavé veľké materiály. Sme veľmi radi, že sa nám podarilo pripraviť dva exkluzívne rozhovory so špičkovými, medzinárodne etablovanými slovenskými interpretmi. Sopranistka Slávka Zámečníková je už jednoznačne v kategórii mladej speváckej hviezdy, ktorá sa nezastavuje pri prvých medzinárodných úspechoch, ale ambiciózne kráča k ďalším métam. Viera Polakovičová ju spovedala v čase príprav viedenskej inscenácie Predanej nevesty, v čase, keď je ohlásený aj jej debut v La Scale. Z iného súdka sú úspechy barokového huslistu Petra Spišského, ktorý sa vypracoval na dôležitú postavu škandinávskej scény starej hudby a prináša nielen inšpirujúce svedectvo o svojej umeleckej ceste, ale aj podnetné názory o univerzálne platných interpretačných prístupoch.
Klaviristka Elena Letňanová sa roky stretávala so skladateľom Miroslavom Bázlikom a o vzájomných debatách, ktoré metamorfovali od matematiky ku komentárom Bázlikových diel, si viedla záznamy. Skladateľ zomrel v auguste minulého roka, a tak si ho pripomíname práve týmto „nedokončeným rozhovorom“.
Jeden zaujímavý materiál sme získali, žiaľ, pri smutnej udalosti. Zomrel skladateľ Pavol Krška. Jeho pôsobenie v ústraní v zmysel pre službu. Na stránkach Hudobného života naňho spomínajú jeho dvaja študenti-skladatelia, Lukáš Borzík a Peter Javorka, v duchu sa s ním lúčime mnohí, ktorých na žilinskom Konzervatóriu učil hudobnú teóriu...
(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 07-08/2025.)