Editoriál 06/2025
„Tvorcovia obsahu získali ilúziu o neobmedzených možnostiach byť dostupný na globálnom trhu, ale aj perspektívu stratiť sa v záplave iných. Celé bremeno nákladov zostalo na pleciach tvorcov obsahu alebo posledných zbytkov nezávislých vydavateľov, ktorí celý proces vzniku a finalizácie produktu znášajú zo svojich zdrojov, alebo najčastejšie zo zdrojov verejných.“ Citát Jána Sudzinu, zakladateľa vydavateľstva Hevhetia, vyjadruje skepsu profesionála plávajúceho vo vodách súčasného hudobného priemyslu, so všetkými jeho lákadlami ale aj pascami. Hevhetia sa počas 25 rokov činnosti stala kultovou značkou prelínajúcou svoje pôsobenie nielen naprieč žánrami, ale aj – a to je v našom poprevratovom kontexte unikátne – aj v dosahu za hranice Slovenska. Byť v portfóliu košickej Hevhetie, to bola príležitosť dostať sa do mienkotvorných zahraničných médií, na zahraničné pódiá a ocitnúť sa v katalógu s interpretmi z Poľska, Česka, Nórska, Maďarska, USA... Hevhetia presahovala domácu latku v marketingu, komunikácii a mala (svoj) štýl. Vďaka!
Lúči sa aj šéfdirigent Slovenskej filharmónie Daniel Raiskin. Po piatich koncertných sezónach odchádza s bilanciou viac než stovky domácich koncertov, pootvorení dvier na viaceré zahraničné pódiá a najmä s rekordným počtom uvedení slovenských diel pod taktovkou zahraničného dirigenta: „Keď vidím, koľko slovenskej hudby som hral a nahral, či už pre archívne streamy alebo na CD, som naozaj hrdý.“ Dodajme, že imponovali aj principiálne postoje šéfdirigenta SF k vojne na Ukrajine, či blízka komunikácia s publikom. Post šéfdirigenta zostáva prázdny, no Daniel Raiskin potvrdil intenzívnu spoluprácu s orchestrom v budúcej sezóne. Potešujúce...
Koncertný život priniesol bratislavské účinkovanie hráča na historických brnkacích nástrojoch Xaviera Díaza- -Latorreho, jeho rozprávanie o nekonečných možnostiach repertoáru pre dobové gitary či vihuelu zachytil Hudobný život: „Je toho toľko, čo sa dá naučiť, množstvo štýlov a možností. Jeden život na to nestačí...“ Veru.
Teší nás aj fakt, že sme v koncertnej rubrike zmapovali dojmy z dvoch špičkových pódiových pripomienok deväťdesiatin Arvo Pärta – na Slovensku sa zastavil Estónsky filharmonický komorný zbor i ďalší estónsky súbor, Vox clamantis.
Nielen fanúšikom jazzu dávame do pozornosti inšpiratívny komentár významného maďarského trubkára Kornéla Fekete-Kovácsa k posledným trom dekádam trúbkovej jazzovej histórie v záverečnom diele seriálu Hovory T.
Je toho tradične oveľa viac, ako sa zmestí do úvodníka – operné recenzie, koncerty, pravidelné stĺpčeky Moniky Melcovej a Jakuba Filipa i hudobná poviedka na mieru Hudobného života. Tak si nás užite. Pri vode, v horách alebo len tak doma v kresle...
(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 06/2025.)