Editoriál 05/24
„Viedenskí filharmonici Rakúsko reprezentujú. Takto sú Francúzi hrdí azda len na futbal. Pre Viedenčanov je absolútne normálne chodiť na koncerty, do opery, a keď im poviete, že hráte u Viedenských filharmonikov, cítite uznanie,“ hovorí jedna z najväčších súčasných fagotových hviezd, mladá Francúzka Sophie Dervaux, šťastne usadená vo Viedni. Áno, otázka súznenia kultúry v povedomí širokej verejnosti, elít či aktuálnej moci, je asi témou v každej krajine. Slovensko malo možnosť v krátkom časovom odstupe zažiť prvú fagotistku Viedenských filharmonikov a na interpretačné výslnie postupujúcu virtuózku svojho nástroja už trikrát. Stretnutia s ňou potvrdili, že ambície a profesionálny drajv vôbec nemusia byť v rozpore s bezprostrednosťou v osobnom kontakte.
Svet je „malý“, lebo je otvorený, a je to dobre. Sophie Dervaux si kupuje fagotové strojčeky na Slovensku u svojho ukrajinského výrobcu, Bratislavčania si požičiavajú exkluzívne zreštaurované dobové klavíry v rakúskom Hainburgu. Majster Philipp Schneider tu opravuje klavíry, ladí ich, ale aj s akríbiou špičkového experta oživuje nástroje mimoriadnej historickej a umeleckej kvality. Hudobnému životu predstavil genézu svojej klavírnej dielne i jej najvzácnejšie exponáty.
Poznámkou k otázke národnej identity v umení a otvorenom svete je text skúmajúci „českosť“ verzus „frankofónnosť“ hudby Bohuslava Martinů. Je to zároveň aj náš príspevok k prebiehajúcemu Roku českej hudby.
V jazzových Hovoroch G komentuje Michal Bugala gitarovú éru 90. rokov a najnovšie trendy. Opäť je tu hudobná poviedka úspešnej prozaistky Vandy Rozenbergovej, koncertné i operné recenzie, kritické pohľady na klasiku i jazz na hudobných nosičoch. Májový Hudobný život...