Dorota Matejová v „Hudbe dneška 49“ v SNG
18. 12. 2024
Bratislava, Slovenská národná galéria
Hudba dneška v SNG
Matej – Šembera – Cornwell – Leywantono – Nonbinaryrussia – Zaba – La Berge
Koncertný cyklus Hudba dneška v SNG sa s rokom 2024 rozlúčil umelecky rozmanitým hudobno-scénickým projektom 2 Homes : 2 Domovy. Slovenská flautistka, pohybová performerka a poetka Dorota Matejová, žijúca v holandskom Rotterdame, v ňom prepojila texty vlastných básní s hudobnými dielami súčasných skladateľov zdieľajúcich jej zážitok duality života medzi dvoma domovmi.
Kľúčovým zvukovým médiom projektu je sólová hra na traverse, na ktorú sa Matejová špecializuje, v kombinácii s vokálnym prejavom, performatívnym scénickým pohybom a elektronikou (ktorú obsluhoval D. Matej). Tóny barokovej priečnej flauty v pôsobivom experimentálnom celku sa na bratislavskom uvedení projektu príznačne niesli priestorom sály IV. Átria SNG, v ktorom expozícia diel zo Zbierky Linea ponúka prierez výtvarným umením od 18. storočia po súčasnosť.
V porovnaní s aprílovou svetovou premiérou v Banskej Bystrici zazneli upravené verzie viacerých kompozícií a pribudla nová skladba. Rámec diela tvorili časti Musica giocosa a Musica dolorosa skladby HOME SWEET HOME [for Dorota] významného slovenského hudobníka Daniela Mateja. Úvodná skladba metaforicky načrtla umelecký vývoj Doroty Matejovej od útleho detstva po profesionálnu kariéru interpretky starej hudby očami jej otca. Tóny piesne Červené jabĺčko, znejúcej z nahrávky, varíroval s uplatnením techniky frullata, zložitých rytmov i meditatívnych dlhých tónov v plnom rozsahu traversa.
Nasledovala pestrá hudobná paleta – skladby českého skladateľa a barytonistu Vojtěcha Šemberu, britsko-holandskej experimentálnej hudobníčky Christine Cornwellovej, indonézskeho hudobníka Wilsona Leywantona a ruského autorstva Nonbinaryrussia publikum ďalej prevádzali interpretkiným pôsobivým a komplexným zvukovým svetom. Počúvali sme dialogické splynutia i konfliktné vrstvy elektronickej a akustickej sonority, nehudobné zvuky, ale aj kantilény ľudových piesní, vrátane sólovo interpretovanej piesne Oddavac še budu. Celok stmelila autorkina báseň DVA DOMOVY, ktorá, znejúc z audiostopy, tvorila spolu s básňou BLOSSOM AND SHADOW obsahový rámec diela. Pred syntetizujúcim záverom sa umelkyňa naposledy ponorila do zvukových nuáns sólového nástroja v skladbe Spindled for Dorota britsko-poľského hudobníka Paula Zabu a novú zvukovosť traversa piccolo predstavila v Simple Turns slávnej flautistky a improvizátorky Anny La Berge z Holandska.
Hoci by bolo lákavé v ôsmich skladbách identifikovať kompozičné techniky alebo sa pokúšať o nájdenie konkrétnych konotácií s domovom, zmysluplnejšie bolo nechať sa viesť zámerom autorky. Na základe rôznorodosti zvukových plôch poslucháčom ponúkla priestor na rozjímanie nad najrôznejšími nuansami všeobjímajúcej témy domova, na ktorú neexistuje jednotný názor či univerzálna odpoveď. Intímny, kontemplatívny, spoločný a zároveň individuálny umelecký zážitok mohol v každom prítomnom evokovať odlišné pocity a spomienky viazané na domov v akomkoľvek zmysle slova. Poslucháči dokonca dostali možnosť tieto evokácie zhmotniť na papier. Ako ozrejmil D. Matej ešte v úvode koncertu, zápisky sa stanú podkladom na potlač interpretkiných koncertných šiat – bratislavské publikum tak bude nepriamo participovať na ďalšom plánovanom zahraničnom uvedení. Unikátny projekt Doroty Matejovej posúva hranice tradičného koncertu nielen v kontexte prezentácie inovatívnych pohľadov na interpretáciu, nového repertoára, nepoznaných autorov a multidisciplinárnych umeleckých prístupov. Otvára tiež obzory i duše poslucháčov, keď ich prostredníctvom nahliadnutia do vlastného vnútorného sveta pozýva kultivovať a povzniesť svoj vlastný.