Dobré správy z bratislavskej Kalvárie
V poslednom čase nám akosi chýbajú dobré správy alebo aspoň nejaké tie lepšie. Dnes si však dovolím napísať aj za našich organistov niečo povzbudivé a motivujúce do budúcnosti. Verím, že sa nemýlim, ak vyjadrím pozitívne vyhliadky ohľadom nového bratislavského organu v Kostole Panny Márie Snežnej na Kalvárii, s ktorým som sa zoznámila na jubilejnom 50. ročníku Prehliadky mladých slovenských organistov.
Estetika trojmanuálového nástroja v duchu nemeckej romantickej dispozície Friedricha Ladegasta bola zrealizovaná slovinským organárom Tomažom Močnikom, ktorý predviedol pravé, poctivé remeslo. Organ ma oslovil, jeho vynikajúca mechanická traktúra, „orchestrácia“ registrov v globálnom poňatí, ako aj vypracovanie intonácie jednotlivých registrov boli naozaj inšpirujúce pre môj improvizačný projekt, ktorý som navrhla v rôznych štýloch v hudobnej reči od Schuberta cez Schumanna, Brucknera až po tohtoročného oslávenca Mauricea Ravela.
Bolo pre mňa potešením pracovať vo vynikajúcich podmienkach vďaka bratovi Oskarovi (Jozef Vaľko, OP), ktorý ideu nástroja navrhol, podporil.
Je mimoriadne pozitívne, že máme v Bratislave k dispozícii tento nástroj, že máme otvorené dvere k rôznym projektom. Je to šanca nielen pre liturgických či koncertných organistov, ale aj pre študentov. Som vďačná za Oskarovu priebojnosť a zdravú tvrdohlavosť, za jeho vášeň pre organ a za námahu, ktorá bola vynaložená na stavbu unikátneho nástroja. S touto estetikou nemáme na Slovensku dostatočnú skúsenosť a potrebujeme ju. Presne tak, ako aj prijatie nás organistov so zaslúženým rešpektom a dôverou.