Brno, Divadlo na Orlí, Komorní Opera Hudebni fakulty JAMU Monteverdi
19. 11. 2023
Brno, Divadlo na Orlí
Komorní Opera Hudebni fakulty JAMU
Monteverdi
Korunovácia Poppey, opera Claudia Monteverdiho napísaná na libreto Giovanniho Francesca Busenella, bola prvýkrát uvedená v divadle Teatro Santi Giovanni e Paolo v Benátkach počas karnevalovej sezóny v r. 1643. Ako jedna z prvých opier pracuje s historickými udalosťami a postavami. Rozpráva príbeh Poppey, milenky cisára Nera, na jej ceste za naplnením vlastných ambícií stať sa cisárovnou.
V Busenellovom librete sú všetky postavy morálne sporné a hudba opery sa zvykne ceniť pre jej originalitu, melodickosť a schopnosť odzrkadliť ľudské charaktery. Dielo pomohlo predefinovať hranice hudobného divadla a vynieslo Monteverdiho na piedestál vrcholného hudobného dramatika svojej doby.
Predstavenie Korunovácie Poppey na pôde brnianskeho Divadla na Orlí v réžii Vladimíra Johna a v podaní poslucháčov Janáčkovej akadémie múzických umení doplnených o hostí z radov absolventov školy bolo príjemným zážitkom. Umelcom sa podarilo predniesť presvedčivý príbeh, hoci príliš explicitné sexuálne scény niekedy pôsobili cudzím a rušivým dojmom. Paradoxne však scéna s hlasným bičovaním vyburcovala „obeť“ v podaní Františka Slíža k lepšiemu speváckemu výkonu.
Všetci sólisti podali pôsobivé a presvedčivé výkony a predniesli posolstvo diela s hlbokým precítením. Z vokálnej a hereckej stránky vynikli prednesy Poppey Bedřišky Ponižilovej a cisárovnej Ottavie Anny Zedníčkovej, ktoré vyrážali dych. Smútok Ottavie cítilo celé publikum a v očiach niektorých divákov a diváčok sa aj zjavila slza.
Predstavenie sprevádzal orchester rozdelený na dve skupiny umiestnené po oboch stranách javiska. Väčšiu časť, ktorá hrala tutti pasáže, umiestnenú na ľavej strane viedol Eduard Kostelník. Jeho trochu roztržitý štýl dirigovania spôsobil občasné zbytočné prerušenia medzi jednotlivými časťami. Súbor na pravej strane viedol Adam Štefunko, ktorý sa zjavne primárne venoval textu a spevákom na javisku, aby tak udržal dramatický a hudobný tok prirodzeným a organickým spôsobom, čím vytváral priestor pre každého hudobníka tak, aby mohol prispieť tým najlepším. Nedostatkom bola neschopnosť skupiny bassa continua udržať ladenie najmä kvôli tomu, že struny harfy reagovali na zmeny teploty vzduchu v sále.
Celkovo môže byť JAMU hrdá na toto predstavenie a na svojich talentovaných poslucháčov a absolventov. Aj toto predstavenie ukázalo, že stará hudba má svetlú budúcnosť!
preklad Adam Štefunko