Bagatelles
Bagatelles
Liao Lin-Ni
NEOS 2024
Hoci skladateľka Liao Lin-Ni (1977) pochádza z Taiwanu, dlhodobo sa pohybuje na európskej hudobnej scéne. Pôsobí ako umelecká riaditeľka parížskeho Centra pre súčasnú hudbu, má doktorát z muzikológie na Sorbonne a je zaujímavou skladateľskou osobnosťou s originálnym kompozičným jazykom. Jej nový album Bagatelles z vydavateľstva NEOS prináša diela pochádzajúce z r. 2008–2020. Hlavným inšpiračným zdrojom skladieb sú básne americkej poetky Emily Dickinsonovej (1830–1886). Podľa slov skladateľky „svietivosť, transparentnosť, neha a humor Dickinsonovej poézie mi umožnili ponoriť sa do ticha nášho vnútorného sveta a vyjadriť vzťah medzi zvukom a svetlom.“
Liao Lin-Ni narába vo svojej hudbe s pozoruhodným inštrumentáriom. Na albume sa pravidelne striedajú sólové skladby pre gitaru, keltskú harfu, veľký tamtam a diela pre trio v zložení erhu (čínsky dvojstrunový sláčikový nástroj), akordeón a klavír, pričom výnimku tvoria dve ďalšie komorné diela pre rozsiahlejšie obsadenie. Ako naznačuje názov albumu, väčšinu nahrávky tvoria drobné skladby v rozsahu dvoch minút vytvárajúce prchavé, malebné zvukové obrazy. Každý nástroj akoby reprezentoval svoj vlastný zvukový svet.
Album sa skladá z troch cyklov bagatel, ktorých jednotlivé časti sú na albume zoradené „napreskačku“ a doplnené piatimi komornými skladbami. Štyri Bagately pre sólovú gitaru v cykle s názvom p. 53 v podaní Christelle Séryovej sú kratučké virtuózne skladby. Tvorí ich rýchly prúd repetovaných tónov v až komicky vysokej polohe a farebné alikvoty akoby groteskne reflektovali exotické ladenia čínskych strunových nástrojov. Efektné sú i razantné glissandá a znelý pohyb po hmatníku. Diela pre keltskú harfu The Wind could wait without the gate... striedavo predvádzajú Hélène Breschand a Laurence Bancaud. Sú naplnené jemným vlnením a motorickým pohybom, pričom krásne štruktúrované tonálne ozveny prinášajú stále nové harmonické vzťahy.
Osobitú atmosféru vytvárajú štyri Bagately pre veľký tamtam (David Joignaux) v cykle s názvom TTy. V očarujúcom, farebnom svete perkusívnych textúr je zásadným prvkom záverečné doznievanie, tvoriace často podstatnú časť dĺžky celej skladby. Úchvatné, nehybné, vibrujúce statické pole vytvára ďalšie ozveny a magické hlbiny.
Päť Bagatel pre trio v zložení erhu (Wang Ying-Chieh), akordeón (Fanny Vicens) a klavír (Wilhelm Latchoumia) s názvom one bird, one tree... rozoznieva skladateľka ako homogénnu, ale pohyblivú zvukovú masu. Hrozivé klastre v hlbokej polohe akordeónu splývajú s ozvenami strún klavíra, kým erhu vytvára priam industriálne znejúce textúry. Vo vysokých polohách sa erhu s akordeónom stretávajú v trblietavých, rýchlo plynúcich pasážach. Konzistentný zvuk tria pripomína viac elektronickú než akustickú hudbu a tvoria ju polia chvejúceho sa, vibrujúceho zvuku obohateného o výrazné dynamické vlny a prelínajúce sa echá. V 2. bagatele z tohto cyklu evokujú nástroje prírodné zvuky a imitujú spev vtákov, kým v 4. bagatele pre túto zostavu stojí v popredí mikrotonálna oscilácia jedného tónu.
Dokonalým príkladom stretu industriálnej elektroniky a imitácie prírody je jediná elektroakustická skladba na albume Le train de la vie I – LR. Jemný šum, vibrácie a echá v nej súznejú s čarovnou ilúziou improvizovaných zvukov vetra, vtáctva či vody. Na albume sa vyníma komorné dielo Poussière dans le vent (Prach vo vetre) pre flautu, husle, violončelo a klavír v podaní súboru L’arsenale. Liao Lin-Ni tu modeluje statický zvukový obraz a hoci skladba podlieha vnútornému vývoju, navodzuje dojem skôr akejsi pohyblivej zvukovej inštalácie. Skladba akoby vizualizovala pohyb vetra narážajúceho do kovovej brány. Pomocou jemných, izolovaných tónov, náhodných vzruchov, kvílivých úderov, prefukovania a glissánd vykresľuje hudba pôvabné industriálne dekorácie.
Ďalšou komornou skladbou je miniatúra and if we put dreams behind us… pre flautu, klarinet, violu, violončelo a klavír (Ensemble Cairn). Jej hudbu tvoria jemné figurácie nestálych glissánd a tremola. Bagatelles predstavuje zvukovo i koncepčne mimoriadne objavný a nápaditý album.