Antihviezda s prirodzenou autoritou
Hoci saxofonista JERRY BERGONZI nepatrí do jazzovej „smotánky“, má medzi jazzmanmi prirodzenú autoritu. Jeho meno je viac než 50 rokov spájané nielen so špičkovými interpretačnými výkonmi, ale aj s priekopníckou prácou na poli jazzovej pedagogiky. Vďaka spolupráci s kvartetom Lukáša Oravca malo koncom minulého roka možnosť zažiť jeho majstrovstvo aj slovenské publikum, napríklad na festivale Gypsy Jazz Fest, a stopu zanechal aj na najnovšom Oravcovom CD Hope.
Na začiatku vašej kariéry ste boli spoluhráčom klaviristu Dava Brubecka. Čo vo vás táto spolupráca zanechala?
Dave bol profesionálny, skromný a vždy pozitívne naladený. Toto boli hlavné veci, ktoré som sa od neho okrem hudby naučil.
Vo viacerých rozhovoroch ste spomínali, že na váš hudobný štýl mal podstatný vplyv bubeník Elvin Jones...
Keď som bol mladý, chodieval som do obchodu s platňami a kupoval tie, na ktorých hral Elvin. Pre timing, ktorým ovplyvňoval hru svojich spoluhráčov, má jeho hudba takú úžasnú atmosféru. Nebol to však jediný hráč na bicích nástrojoch, ktorý sa mi páčil. Časom som zistil, že aj Billy Higgins, Tony Williams, Philly Joe Jones a ďalší boli motorom kapiel, v ktorých hrali.
Ste multiinštrumentalistom, hráte aj na bicích nástrojoch, basovej gitare a klavíri, a to všetko na profesionálnej úrovni. Majú aj dnešní hudobníci šancu stať sa rovnako všestrannými ako vaša generácia?
Poznám stále mnoho hudobníkov, ktorí hrajú na viacerých nástrojoch. Keď v sebe máte hudbu, je prirodzené preskúmať rôzne nástroje a zvuky. Svojim študentom odporúčam tráviť viac času pri klavíri kvôli štúdiu harmónie. Hra na bicích nástrojoch je celkom zábavou...
Vo vašej diskografii je viac ako 200 albumov, ktoré ste nahrali buď ako líder, alebo sideman. Ktorý z nich si ceníte najviac a prečo?
Viem, že to asi bude znieť divne, ale ja svoje albumy nikdy nepočúvam. Hrám každý deň a to mi stačí. Pre mňa je najrelevantnejším albumom ten, ktorý mám nahrať ako ďalší.
Kto vás inšpiroval na napísanie učebníc o jazzovej improvizácii?
Jeden z mojich študentov, volal sa Byron Siegal, mi často hovoril, aby som napísal učebnicu. Raz som bol u veštkyne a tá mi predpovedala, že budem písať knihy. Nebral som to vážne, lebo ja mám problém napísať čo i len jednu rozvitú vetu. Nakoniec som tých kníh s pomocou mojej ženy Jeri napísal niekoľko. Musela ich však všetky preložiť do „angličtiny“...
Po vašich siedmich učebniciach z cyklu Inside Improvisation Series, ktoré vyšli v nemeckom hudobnom vydavateľstve Advance Music, očakáva verejnosť vydanie ďalšej.
Neplánujem vydať žiadnu ôsmu knihu. S písaním učebníc som skončil. Dávam prednosť tvorbe inštruktážnych videí. Je to omnoho jednoduchšie.
Za viac ako 30 rokov prešli systém a stratégie improvizácie významnými zmenami. Ako sa podľa vás zmenili metódy jazzovej výučby?
Keď som bol mladý, nikto neučil jazzovú improvizáciu. Hudobníci mi len hovorili, aby som počúval platne a učil sa skladby jazzového repertoáru. Keď som študoval na Lowell State Teachers College, vyhodili ma z cvičebne za to, že hrám jazz... Ak by som sa mohol vrátiť v čase a počuť, ako cvičím, asi by som sám seba vyhodil tiež.
Dnes už je množstvo úžasných kníh, videí a transkripcií a jazz sa učí na univerzitách. Platí to celosvetovo. Želám si už len jediné – aby bolo viac práce pre koncertujúcich hudobníkov.
Vraj ste v istom období uvažovali o skončení hudobnej kariéry a chcel ste sa venovať numerológii. Majú numerológia a hudba nejaké spoločné znaky?
Kedysi som prednášal astrológiu a vždy som bol veľkým fanúšikom numerológie. Obe sú zamerané na štúdium osobnosti, duše a procesu tvorby, rovnako ako hudba.
Prezradíte niečo o vašich cvičebných postupoch? Ako ovplyvňujú váš koncertný režim?
Venujem sa veciam, ktoré považujem v hudbe za dôležité, t. j. timingu, zvuku a vyjadrovaniu vlastných hudobných myšlienok tvorivým spôsobom.
Do akej miery je dôležitá práca na vlastnom zvuku?
Myslím si, že každý z nás má svoj vlastný zvuk a artikuláciu. Neexistujú dvaja identickí jedinci. Ak si dáte záležať na tom, aby ste kultivovali tie časti prejavu, v ktorých je zakódované, kým ste, dostane sa to aj do vášho zvuku. Mať dobrú techniku hry je, samozrejme, tiež dôležité.
Vnímate rozdiely medzi európskymi a americkými jazzovými hudobníkmi?
Kedysi bol medzi americkým a európskym jazzom rozdiel, ale dnes sa mi zdá, že sa neustále zmenšuje. Vo všeobecnosti majú Európania hlbšie korene v klasickej hudbe. Dnes však každý na planéte počúva tých sto rovnakých jazzových nahrávok, čo prináša istú podobnosť v prístupe. Na mojej poslednej šnúre s Lukášom som však mal možnosť počuť v hudbe, ktorú sme hrali, vplyv rôznych kultúr. Vplyv rómskej hudby bol veľmi inšpiratívny.
V rámci druhej krátkej šnúry na Slovensku a v Českej republike ste účinkovali aj na festivale Gypsy Jazz Fest a nahrávali ste s Lukášom Oravcom jeho CD Hope. Ako sa cítite pri hraní s týmito mladými hudobníkmi?
Hrať s Lukášom a jeho kapelou je veľká radosť. Líšime sa vekom, vyrástli sme každý inde, ale hovoríme rovnakým hudobným jazykom.
Čo plánujete na rok 2024?
Mojím plánom na rok 2024 je ostať nažive, pokračovať v hraní a v živote s hudbou.
JERRY BERGONZI (1947)
Hráč na tenorsaxofóne, skladateľ a pedagóg. Je absolventom University of Massachusetts v Lowelli v USA. V r. 1973–1981 bol členom skupiny Dava Brubecka, s ktorou nahral 9 albumov. Od 80. rokov sa profiloval hlavne ako líder vlastných projektov a významný pedagóg. V rámci série inštruktážnych textov o jazzovej improvizácii Inside Improvisation Series mu vyšli knihy: Melodic Structures, Pentatonics, Jazz Line, Melodic Rhythms, Thesaurus of Intervallic Melodies, Developing A Jazz Language a Hexatonics.
V novembri 2022 participoval na prvom turné s kvartetom Lukáša Oravca, počas ktorého spolu nahrali CD Hope. Druhé turné spojené s krstom CD sa uskutočnilo o rok neskôr, v novembri a decembri 2023. V súčasnosti sa venuje koncertovaniu a učeniu na New England Conservatory v Bostone.
Vybraná diskografia
Dave Brubeck – Two Generations of Brubeck (Atlantic, 1973)
The Dave Brubeck Quartet – Back Home (Concord Records, 1979)
Gonz – Uranian Undertow (Plug Records, 1984)
Joey Calderazzo – In The Door (Blue Note, 1991)
Miles Davis & Quincy Jones – Miles & Quincy Live at Montreux (Warner Bros., 1993)
Jerry Bergonzi Trio – Lost in the Shuffle (Double Time Records, 1998)
Jerry Bergonzi – Live Gonz! (Double Time Records, 2002)
Jerry Bergonzi – Tenorist (Savant, 2006)
Jerry Bergonzi – Shifting Gears (Savant, 2012)
Jerry Bergonzi – Intersecting Lines (Savant, 2014)
Jerry Bergonzi – Nearly Blue (Savant, 2020)
Lukáš Oravec Quartet featuring Jerry Bergonzi –Hope (Lukáš Oravec Records, 2023)
Čítajte aj: recenziu CD Hope