Ako sa žije v hudobnej veľmoci
Kým je približne polmiliónová Bratislava hlavným mestom Slovenska, Drážďany sú „iba” hlavným mestom Saského slobodného štátu, jedného zo 16 spolkových republík Nemecka. Napriek tomu pripomína toto mesto veľmoc, hoci len hudobnú.
Hudobný životopis Drážďan je neobyčajne bohatý a pestrý, jeho minulosť doslova hýbala hudobnými dejinami. V slávnej Semperovej opere pôsobí 475-ročný operný a koncertný orchester Sächsische Staatskapelle Dresden, jeden z najstarších orchestrov sveta. Tu bol ako dvorný Kapellmeister činný prvý nemecký barokový skladateľ európskeho významu Heinrich Schütz, v protestanskej katedrále Frauenkirche sedel za organom sám Johann Sebastian Bach, v tomto meste premiérovala Clara Schumann jediný klavírny koncert svojho manžela Roberta.
Aj operné skladateľské trio – von Weber, Wagner a Strauss – je bytostne späté s Drážďanmi a ich operným domom. Tu sa konali svetové premiéry opier Der fliegende Holländer, Tannhäuser, Rosenkavalier, Salome či Arabella. Carl Maria von Weber a Richard Wagner boli aj dvornými dirigentmi opery. Ak si uvedomíme, že za dirigentským pultom v opere sa vystriedali také osobnosti, akými boli Jan Dismas Zelenka, Robert Schumann, Johannes Brahms, Fritz Reiner, Fritz Busch, Karl Böhm, či v posledných dekádach šéfdirigenti Giuseppe Sinopoli, Fabio Luisi a posledné roky Christian Thielemann, pred očami nám defiluje kus hudobnej histórie.
Ak hudobné Drážďany budili dojem istého konzervativizmu, fakty dokladajú, že toto mesto bolo vždy (s výnimkou obdobia nacizmu) slobodné a otvorené hudobným novinkám a novátorstvu. Svoje stopy v ňom zanechali mnohé umelecké javy, ako Leo Blech, Issay Dobrowen, Carl Flesch, Hans Gál, Berthold Goldschmidt, Jascha Heifetz, bratia Hindemithovci, Bronisław Huberman, Darius Milhaud, Oskar Nedbal, Gregor Piatigorski, Karol Rathaus, Alma Rosé, Artur Schnabel, Ervín Schulhoff, Franz Schreker, Alexandre Tansman, Richard Tauber, Mario Castelnuovo-Tedesco, Ernst Toch či Vladimir Vogel. Aby sme boli konkrétnejší: v Drážďanoch sa uskutočnili nemecké premiéry Musorgského opier Boris Godunov (1923) a Chovanština (1927), v r. 1926 tu zaznela prvá verzia Hindemithovej opery Cardillac ako premiéra, koncom dvadsiatych rokov tu bola uvedená Stravinského suita z baletu Pulcinella a koncertantne bolo predstavené tiež jeho operné oratórium Oedipus Rex aj Křenkova opera Jonny spielt auf.
Ďalší špičkový orchester Drážďanská filharmónia, založený už v r. 1870, sa počas celej svojej existencie tiež snažil získať a uviesť nové kompozície. Takisto dnes už legendárne privátne koncertné cykly Neue Musik Paul Aron priniesli svojimi vyše 50 koncertmi v r. 1921 až 1931 do mestských salónov novinky druhej viedenskej školy, francúzskeho združenia skladateľov Groupe des Six a celý rad ďalších pozoruhodností, a to napriek neustále sa vracajúcim finančným ťažkostiam. Z neobyčajne silného, hudbou presiaknutého podhubia čerpá koncertný život mesta dodnes, má svoje pevné zázemie v opernej, orchestrálnej i komornej sfére, v neposlednom rade, i v početnom hudbu milujúcom publiku.
Kultúrna politika mesta i štátu priťahuje aj v súčasnosti hudobným inštitúciám z roka na rok opasky, a preto musí koncepčná vynaliezavosť ambicióznych projektov patriť skúseným riaditeľom, dirigentom, dramaturgom, ale hlavne manažérom. Iba vydarenou symbiózou plánov a ich realizáciou je možné cítiť sa na začiatku novej sezóny vo svojom meste ako v hudobnej veľmoci.
Drážďanská filharmónia ju otvorila 30. 8. a 31. 8. so svojím budúcim škótskym šéfdirigentom, sirom Donaldom Runniclesom, momentálne generálnym hudobným riaditeľom Deutsche Oper v Berlíne. Na koncerte v supermodernej koncertnej sieni, otvorenej r. 2017, v ktorej uvedený orchester reziduje, zaznela Mahlerova Piata symfónia a Haydnova Symfónia č. 101 „Hodiny“. Nasledujúci koncert bývalý šéfdirigent filharmónie Marek Janowsky síce odriekol, no prevzal ho ďalší dirigent svetového mena Christoph Eschenbach. Do tejto silnej medzinárodnej garnitúry zapadá i meno slovenskej sopranistky Simony Šaturovej, ktorá patrila začiatkom októbra k sólistom v Dvořákovom Rekviem na filharmonickom koncerte vedenom Michaelom Sanderlingom, hudobníkom z rovnomennej dirigentskej dynastie. Slávny anglický huslista Daniel Hope je od r. 2019 umeleckým riaditeľom hudobných programov Frauenkirche, ktoré sprevádzajú poslucháča novými koncertnými formami v podaní mladých talentov Akadémie Daniela Hopea do rôznych zákutí chrámu i jeho hudobnej histórie.
Novým šéfdirigentom moderného hudobného divadla ľahšej múzy, prebudovaného zo starej elektrárne, sa stal po výberovom konaní, a to spomedzi 60 uchádzačov, afroamerický dirigent, skladateľ a klavirista Michael Ellis Ingram. Ako prvú novinku predstavil v Drážďanoch kubánskym jazzom prekypujúcu operetnú raritu Toi c’est moi Moisesa Simonsa. Nikde inde na svete sa neuskutoční ročne toľko operných premiér ako v Nemecku, kde funguje až 80 operných divadiel! V Drážďanoch je Ingram šéfdirigentom jediného operetného divadla v Nemecku.
V jeho blízkosti sídli elitná Semperova opera, od tejto sezóny vedená novým kreatívnym medzinárodným tímom. Na prvej premiére sezóny, ktorou sa stalo nové naštudovanie opery Mefistofele Arriga Boita, hosťoval 28. 9. v postave Fausta aj slovenský tenorista Pavol Bršlík. Orchester tohto operného domu, Sächsische Staatskapelle Dresden, má za sebou už prvý vypredaný koncert so svojím novým šéfdirigentom, svetobežníkom talianskeho pôvodu Danielem Gattim. Dnes už Schönbergovo najčastejšie interpretované dielo Zjasnená noc a Mahlerova Prvá symfónia zďaleka neznejú neobvykle, auditórium bolo vypredané.
Už pri tejto malej ukážke z ponuky hudobného života mesta nie je potrebná mimoriadna fantázia na to, aby štart novej sezóny v meste na Labe svojím programovým bohatstvom a celou plejádou vynikajúcich umelcov pripomínal hudobnú veľmoc par excellence. Navyše, tento september dokonca dovolil publiku v Drážďanoch siahnuť po hudobnom hviezdnom nebi. Uprostred domáceho hudobného diania sa v Drážďanoch po prvýkrát predstavil tandem Viedenských filharmonikov a dirigenta Christiana Thielemanna, ktorý len v júli nedobrovoľne opustil šéfdirigentské miesto v Sächsische Staatskapelle Dresden. Thielemanna a 140 majstrovských muzikantov z Viedne prilákal do Drážďan šikovný, obdivuhodne kreatívny manažment Drážďanských hudobných slávností na predsunutý koncert budúcoročného festivalu. V rámci eufóriami sprevádzaného dvojtýždňového európskeho turné Viedenčanov s dirigentom Thielemannom po svätostánkoch hudby v Lucerne, Amsterdame, Gente, Luxemburgu, Hamburgu, Berlíne a pred koncertmi v Prahe a Linzi zazneli 17. 9. aj v Drážďanoch dve nádherné diela: Symfónia č. 1 B dur op. 38 Roberta Schumanna a Symfónia č. 1 c mol WAB 101 (viedenská verzia z r. 1890/1891) Antona Brucknera. Dve hodiny symfonických prvotín, podaných nielen brilantnými a znalými muzikantmi, ale i v obrovskom obsadení, dali zabudnúť na všetky smútky sveta aj na stúpajúcu vodu v Labe, vzdialenej iba 300 metrov od sály, a na zlomený most cez rieku…