Hudobný život

Hope

Juraj Kalász
Juraj Kalász
1. február 2024
Hudobný život

HOPE

Lukáš Oravec Quartet, J. Bergonzi, A. Bartuš, T. Baroš, M. Ševčík, M. Jardim

Lukáš Oravec Records 2023


Trubkár Lukáš Oravec na svojej aktuálnej nahrávke spracúva všetky

hudobné ingrediencie ako šéfkuchár s michelinskou hviezdou a vytvára

gurmánsky zážitok pre laickú i odbornú verejnosť. Navyše Hope má, na

rozdiel od predchádzajúcich albumov, aj príchuť senzácie vďaka

inšpiratívnej spolupráci s americkým tenorsaxofonistom Jerrym

Bergonzim, svetoznámym jazzovým hudobníkom a pedagógom.


Už v úvodných tónoch na nás dýchne atmosféra typická pre historické

nahrávky druhého kvinteta Milesa Davisa. Výrazný melodický motív

Bergonziho majstrovskej miniatúry But Not Of používa lýdický mód a

iba naznačuje smer, ktorým sa má sólista pri improvizáciách na

minimalistickú, 18-taktovú formu vydať. Všetko je otvorené a zatiaľ čo
autor skladby sa v dialógu so Ševčíkovými bicími necháva inšpirovať
Waynom Shorterom a Michaelom Breckerom, Oravec vyťahuje
expresívnejšie výrazové prostriedky. Pre jeho hru je typická
kombinácia jazyka Freddieho Hubbarda s náznakmi pentatonického
hrania à la Woody Shaw.


Príjemným prekvapením je výkon mladého klaviristu Alana Bartuša.

Interpretačné prednosti zúročuje nielen v brilantnej sólovej hre, ale

hlavne a predovšetkým v interakcii so sólistami. Bartuš sa vo svojej

kompozícii Passion Flame hrdo hlási k odkazu McCoya Tynera, ktorý

spája s kirklandovským sentimentom. Bergonzi ostáva verný

autorovmu inšpiračnému zdroju (Passion Dance) a v jeho

sofistikovanom improvizačnom štýle nájdeme odkazy na Joea

Hendersona.


Neodolal som pokušeniu a originál nahrávky Zoning som si kvôli
porovnaniu vypočul aj na Bergonziho CD Shifting Gears z r. 2012.

Aktuálna, revidovaná verzia v pomalšom tempe je vďaka precíznejšej

artikulácii témy a čitateľnejšej harmonickej štruktúre poctou Milesovi

Davisovi. Oravcov technický potenciál nemá ďaleko od expresívnej

maniery F. Hubbarda, použitie krídlovky a davisovskej estetiky však

naznačujú, že zámerom bolo dosiahnutie introvertnejšieho výrazu.


Fresh Bop patrí k najnahrávanejším Oravcovým skladbám. Z formálnej

stránky ide o kontrafakt, čiže novú melódiu na harmonickú štruktúru

známej kompozície Hanka Mobleyho (This I Dig Of You) rozšírenú o

16-taktovú modálnu časť určenú na improvizáciu. Zatiaľ čo sóla Oravca

s Bartušom sú postavené na pôvodnej harmónii, Bergonzi si zvolil

práve spomínané rozšírenie, na ktorom rozvíja svoju interakciu s

klavírom.


V Bartušovej kompozícii Temptation venovanej Kennymu Kirklandovi

treba mať zapnutý „radar“, hlavne pri Bergonziho sóle. Hra s rytmomv

kombinácii s rôznymi zvukovými efektmi dodáva tenorsaxofónu

v introvertnej nálade sprievodu zvláštnu naliehavosť.


Titulná Hope je osviežujúcim vybočením z davisovskej paradigmy

albumu, a to najmä vďaka hosťujúcemu brazílskemu hráčovi na

perkusiách Matheusovi Jardimovi. Dokonalá interpretácia sambového

rytmu, zadelenie fráz v sólach a rytmická konzistentnosť sprievodnej

hry dokumentujú úroveň, na ktorej sa Oravec a jeho spoluhráči

nachádzajú.


Príjemným protipólom k elektrizujúcej atmosfére predchádzajúcej

skladby a nádychom pred záverom albumu je balada Michaela, v ktorej

dostáva priestor na spevné sólo aj jej autor, kontrabasista Tomáš Baroš.


Záverečná kompozícia Mood For Wood sa po kontrabasovom Intre

rozvinie do improvizačných bakchanálií vo vysokom tempe,

s občasnými výletmi do free jazzu a nezostáva nič dlžná ani svojmu

názvu naznačujúcemu prepojenie na ikonického trubkára Woodyho

Shawa.


link na album