Slovenská hudba na festivale MiraTone
Časť hráčov Slovenského mládežníckeho orchestra sa po mimoriadne úspešnom letnom turné v Piešťanoch, Bratislave a Berlíne zúčastnila na pozvanie huslistky a členky V4 String Quartet Mirandy Liu na 7. ročníku Akadémie a Festivalu MiraTone v Budapešti. Táto spolupráca nadväzovala na vlaňajší projekt v Bratislave, v rámci ktorého členovia V4 String Quartet viedli kurzy komornej hudby pre členov Slovenského mládežníckeho orchestra.
„Cieľom spolupráce s Festivalom MiraTone je poskytnúť mladým hudobníkom dôležité skúsenosti z hry vo väčšom komornom telese, ktoré zahŕňajú detailné štúdium a koncertné predvedenie repertoáru pod vedením a v spolupráci so špičkovými hudobníkmi,“ vysvetľuje Adrian Rajter z Hudobného centra, ktorý zastrešuje aktivity Slovenského mládežníckeho orchestra (SMO).
„Dobre pripravený začínajúci hráč musí mať predchádzajúce skúsenosti z orchestrálnych projektov. Musí vedieť splynúť so svojou sekciou i s celým orchestrom. Rýchlo reagovať, vždy byť v strehu a nebáť sa nových podnetov,“ dopĺňa frekventantka Akadémie MiraTone, fagotistka SMO Lucia Balalová.
Na podujatí v Budapešti sa zúčastnilo dvadsať slovenských hudobníkov a hudobníčok, prevažne hráčov na sláčikových nástrojoch, vrátane jedenástich členov SMO. Pod vedením lektorov spoločne pracovali na Suchoňovej Serenáde op. 5, Mahlerovej úprave Schubertovho Sláčikového kvarteta č. 14 d mol „Smrť a dievča“, Concertine pre kontrabas Ilju Zeljenku a Bartókových Rumunských tancoch. Okrem Slovákov sa na tohtoročnej Akadémii MiraTone zúčastnili študenti z prestížnych škôl, ako Royal College of Music v Londýne, Hudobná akadémia Franza Liszta v Budapešti, Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, Kunstuniversität Graz, Hudobná akadémia Stanisława Moniuszka v Gdaňsku, Music Institute of Chicago a ďalších. Spolu 52 mladých ľudí intenzívne pracovalo počas týždňa od 24. do 31. 8. v priestoroch Budapeštianskeho centra architektúry, Budapeštianskeho hudobného centra a Festeticsovho paláca, v ktorom sídli Andrássyho univerzita. Medzi lektormi a účinkujúcimi na podujatí mali zastúpenie i slovenskí umelci – huslista Daniel Rumler, člen V4 String Quartet a kontrabasista Ján Krigovský. Obidvaja v Budapešti viedli aj majstrovské kurzy.
Počas desiatich koncertov festival predstavil diela 27 skladateľov. Dramaturgický akcent bol zameraný na výročia a tvorbu Mauricea Ravela, Roberta Schumanna, Johanna Sebastiana Bacha, Bélu Bartóka a Georgea Enesca. Potešujúcim zistením bolo zaradenie viacerých skladieb slovenských autorov – Sláčikového kvarteta č. 2 Ľudovíta Rajtera, Serenády op. 5 Eugena Suchoňa, Concertina pre kontrabas Ilju Zeljenku a Capriccia Daniela Rumlera.
Podľa Adriana Rajtera sú dnes pre mladých hudobníkov s ambíciou pôsobiť v profesionálnom telese samozrejmosťou „technická zdatnosť a orientácia v štýloch, rovnako i znalosť širokého repertoáru. Dôležitá je tiež schopnosť pripraviť si, naštudovať orchestrálny part v čo najkratšom čase. Skúsenosti z ansámblovej hry, z fungovania na skúškach, sú neprenosné, a je možné nadobudnúť ich iba v praxi – preto sú tieto projekty dôležité, pretože umožňujú rozvoj v oblastiach, ktoré sú individuálnou prácou nedosiahnuteľné.“ V týchto zručnostiach sa mohli mladí umelci zdokonaliť počas štyroch dní, v rámci ktorých absolvovali okrem intenzívneho skúšania aj dva koncerty v sobotu 30. 8. vo Festeticsovom paláci. Dramaturgia obidvoch obsahovala sólové, komorné i ansámblové diela, pričom zmienku si zaslúži zaradenie viacerých skladieb súčasných autorov. V prípade prvého koncertu išlo o dielo pre sólový klarinet Langará (1993) od portugalského skladateľa Alexandra Delgada (1965) a svetovú premiéru skladby Forgotten Chaconne (2025) od maďarského autora Csanáda Kedvesa (1983). V prvom prípade vyznenie skladby umocnil výkon vynikajúceho portugalského klarinetistu Horácia Ferreira. V chaconne zaujala zvukovosť kompozície určenej dvojici huslí a basklarinetu. Veľmi príjemným prekvapením bola výsledná podoba Suchoňovej Serenády, op. 5, ktorú od prvého pultu i lektorsky viedol Daniel Rumler. Skladba sa stretla s pozitívnymi ohlasmi u hráčov i publika.
Medzi renomovanými osobnosťami, ktoré učili a koncertovali na festivale a Akadémii MiraTone, boli tento rok napríklad huslistky Ioanna Cristina Goicea a Haruka Nagao, violončelista Tomáš Jamník alebo klavirista László Borbély. Ján Krigovský sa na druhom zo sobotňajších koncertov zhostil sólového partu Concertina pre kontrabas a sláčikový orchester (2006) od Ilju Zeljenku, ktoré zaznelo v maďarskej premiére. Napriek krátkosti času a tomu, že toto dielo by si vzhľadom na svoju náročnosť žiadalo dirigenta, bola výsledná podoba aj vďaka výkonu sólistu presvedčivá. Súčasťou programu bola tiež kompozícia Daniela Rumlera Capriccio pre husle a kontrabas (2020), venovaná Jánovi Krigovskému, s ktorým ju autor skladby aj uviedol.
Ďalším z diel pre väčšie komorné obsadenia bolo aj Schubertovo kvarteto „Smrť a dievča“ v Mahlerovej úprave. Kvarteto v adaptácii pre sláčikový orchester stráca niečo zo svojej intimity, miestami sa tiež odhalili nedostatky v intonácii a súhre. Na druhej strane sa interpretácia vyznačovala entuziazmom a jej počúvanie bolo aj vďaka nasadeniu mladých hudobníkov silným zážitkom. V Schubertovi účinkovala aj študentka Akadémie umení v Banskej Bystrici, huslistka Gabriela Hadidová: „Festival sa niesol v príjemnom priateľskom duchu. Študent hudobnej školy sa môže niekedy ocitnúť v neustálom kruhu cvičenia, keď zabudne na pôžitok z vlastnej práce. Festival bol akýmsi pripomenutím, prečo hudbu robiť a robiť ju kvalitne.“ Podobne význam zahraničných spoluprác mladých hudobníkov vidí aj Lucia Balalová: „Myslím si, že pre Slovensko je veľmi dôležité zúčastňovať sa a kooperovať na podobných medzinárodných projektoch. Pre študentov je to obohacujúce. Môžu si porovnať svoje sily s rovesníkmi z iných krajín i kvalitu školstva.“
(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 09/2025.)